Under alle
omstændigheder satte jeg mig for at læse afhandlingen samt at se den film, som
linket henviste til, nemlig dokumentarfilmen I am fiction eller Identitetstyveriet
(instrueret af Max Kestner), som den skal hedde på dansk. Filmen og
afhandlingen komplementerer hinanden og udgør samlet set, den ph.d-afhandling,
som Altheimer har stået for. Begge dele er interessante, og man bør ikke tage
sig synderligt af den temmelig misvisende anmeldelse, der blev bragt i Information.
For det første handler den jo mere om Nielsen, end om Altheimer, og for det
andet udtrykker den kun den lede eller forstoppelse, som man muligvis kan have
i forhold til Nielsen og Rasmussen som sådan.
Men sagen er,
at Thomas Altheimer har været forsvundet siden, han tabte sagen mod Danske Bank.
En sag der fulgte i kølvandet på den mere berømte retssag om brugen af Thomas’
liv i Nielsens roman Suverænen. Da Thomas (ifølge sig selv) har fået
berøvet sit liv, og nu har rettens ord for, at han er fiktion, kan han ikke
stilles ansvarlig for dækningen af omkostningerne. Det bør derfor være denne
fiktions ejermænd, nemlig Nielsen og Gyldendal, som skal sørge for
omkostningerne ved det hele. Men sådan skulle det ikke være, og Thomas har
siden nederlaget været forsvundet. Han er sidst set på Ladywell, Lewisham
Hospital’s psychiatric Facility den 3. maj. Det betyder, at han ikke selv har stået for indleveringen af sin
afhandling, men at en medstuderende fra Goldsmiths (University of London)
Vemund Thoe har gjort det. Desuden har denne Thoe samlet delene sammen og skrevet
en slags udgiverens noter til afhandlingen. Om Thomas (Altheimer?) så møder op,
når afhandlingen skal forsvares nu her den 3. december, må vi jo få at se.
Afhandlingen består af en heteronom samling skrifter,
der spænder fra løse dagbogsnotater, mails mellem Thomas og en række
involverede personer, både akademikere og venner, oversættelse af avisartikler,
reportager fra retssagen, hvor Altheimer sagsøgte Helge Bille Nielsen for
identitetstyveri. Dertil kommer citater fra en kongerække af tænkere, især
tænkere over forholdet mellem liv og kunst: Nietzsche, Bataille, Agamben (som
de tre væsentligste). Afhandlingen har suverænitet som sit emne, eller som Thoe
afslutter sin intro med:
In
the beginning he thought he could compete with state sovereignty. His
understanding of sovereignty was Hobbesian. But he failed and as he failed he
shifted gradually to a different understanding of sovereignty – a type he first
resented – from the point of view of action – but learned to embrace – in
writing, in the journal: the sovereignty of inner experience that also Georges
Bataille was forced to embrace. If the mountain won't come to Muhammad then
Muhammad must go to the mountain.
That
Thomas has now gone; that he has fallen silent is an indication that he finally
succeeded attaining real, unadulterated sovereignty.
Men
hvilken uforfalsket suverænitet, Thoe taler om i citatet, som Thomas skulle
have opnået, er en anden sag. Og om Batailles ide om suverænitet, knyttet til
en indre erfaring, er en efterlevelsesværdig løsning, er – også efter
afhandlingen – højest tvivlsom. Det er afhandlingen naturligvis bevidst om.
Bl.a. citeres der fra Sartres over 60 år gamle anmeldelse af Batailles bog Den indre erfaring, hvor Sartre stiller
sig yderst kritisk overfor et projekt, hvor en ”videnskabsmand” både vil være
sit subjekt og objekt på samme tid, dvs. genstand og undersøger af den genstand.
Det kan formentlig ikke undgå at føre til enten galskab eller suveræn latter.
Således også i afhandlingen, hvor Thomas i en sekvens, som man ikke utvetydigt
kan afgøre, om den er drøm eller virkelighed (og dermed om den er fiktion eller
ikke-fiktion), vifter med en bankudskrift, der viser, at Helge Bille Nielsen
har overført et eller andet beløb, men formentlig ikke helt svarende til de udgifter, som retssagerne har kostet
Altheimer. Nuvel havde dette kun været skrift, ville man være mindre
urolig, men da afhandlingen tillige viser et (dog meget utydeligt) billede af bankudskriften, bliver
man (som ved alt der vedrører koalitionen Nielsen og Rasmussen) direkte
paranoid.
Og det er på en måde også den paranoide fornemmelse, som jeg gik ud af iografen med, efter at have set den praktiske del af afhandlingen, filmen I am fiction. Langt størstedelen af det filmede materiale er filmet af Thomas selv med et amatørkamera. Max Kestner og en lyddesigner har så efterbehandlet materialet og lavet denne film ud af det. Den er virkelig god. Men naturligvis kan man, som nogle af mine studerende gjorde det (og anmelderen i Information), godt blive forarget over uafgørligheden. Hvornår er det iscenesat, hvornår er det alvor, humor, fiktion, ikke-fiktion? Og er det bare den helt store satan, blodsugeren Nielsen, som i virkeligheden trækker i alle trådene?
Alt dette er måske i virkeligheden også den pris, som både Thomas
Altheimer og Nielsen må betale for deres værker. De bliver aldrig igen pålidelige,
hverken hver for sig, eller (da slet ikke) når de er sammen, og man tænker som
tilskuer: Gad vide, om de selv skelner mellem fiktion og løgn? Fiktionalisering
er jo i mine (og en række af mine kollegers øjne) noget, der adskiller
sig fra den sande talehandling ved ikke at omtale virkeligheden, som den er, og
fra løgnen ved ikke at skjule, men tværtimod signalere, at virkeligheden ikke
omtales, som den er.
Men
måske det er et forsvindingspunkt mellem fiktion og ikke-fiktion, som de
eftersøger? Hvis man forestiller sig en gråzone mellem fiktion og ikke-fiktion
– at der i denne gråzone (og med en metafor) eksisterer en line, og at denne
line kan forstørres i det uendelige uden at blive helt skarp, så nærmer man sig
det, som I am fiction balancerer på.
Mange vil hævde, at det er naivt at tænke sådan, at der ikke findes noget
sådant, at distinktionen er forældet – at det performative udraderer den.
Kunsten er så at gøre linen til et forsvindingspunkt mellem fiktion og
ikke-fiktion, at trække grænsen så skarpt op, at vi ikke længere magter at
skelne, at man med linen så at sige eftersøger lækager i eller ligefrem skærer
i virkeligheden (og til sidst falder ned og tramper rundt, måske?). Jeg taler
ikke om faktion (gråzonen som sådan) her, som er alt godt fra havet, men om at
lade tingene ernære sig ved forsvindingspunktet.
Filmen
har en fantastisk scene, hvor Thomas møder digteren Morten Søndergaard i et
tog. De sidder og taler om hele sagen, om Nielsen, identitetstyveriet osv. Det
er lykkedes Thomas at filme ind i vinduet overfor, hvorfor man ser passagerne i
den modsatte side af toget, samtidig med at man i vinduet ser Thomas og Morten
tale. Under hele seancen hører man deres samtale. En uforvarende passager
sidder med åben mund og polypper, fatter tilsyneladende intet af samtalen, men
er fanget mellem lyd, billede og en refleksion af de samtalende. Præcis sådan
en måbende tilstand ønsker filmen formentlig at bringe sin tilskuer ind i, men
måske netop derfor forsøger jeg at samle mine kæber op her. Vi kan ikke vide,
om filmen lader som om, at den ikke ved, at hele retssagen er en
iscenesættelse, eller om den spiller på, at mange har troet, at den var en
iscenesættelse. At den er en performance brought
to court, så at sige, kan man imidlertid ikke være i tvivl om, og selv hvis
man betragter den som ren konstruktion og/eller fiktion, vil jeg stadigvæk
hævde, at den er god.
Framegrab fra I am fiction |
Tidligere
har jeg måske ikke haft så meget fidus til denne Thomas Altheimer i forbindelse
med min læsning af Nielsens værker, men hvis der er noget, som afhandlingen i
sin helhed demonstrerer, både den skriftlige og filmiske del, så er det, at Altheimers
tankegods og virke har udgjort ikke så lille en del af Das Beckwerk. Den
balancegang mellem storladen patos og suveræn latter på grænsen til galskab,
som projekterne i sin helhed er udtryk for, er i høj grad også Altheimers (og Rasmussens)
fortjeneste. Gad vide om Nielsen nogensinde ville have taget på selvmordsaktion
til Irak uden Rasmussen? Hvordan ville Das Beckwerk have set ud, hvis ikke
projektet var blevet ført over i den ”verdenshistorie”, som Beckwerket ynder at
påberåbe sig adgangen til? Måske havde den hjemløse Nielsen stadigvæk løbet
rundt på gaderne i København?
2 kommentarer:
Tak for en fin anmeldelse. Som du skriver til slut så er det uden tvivl Altheimers fortjeneste at aktionerne til hhv Irak, USA og senere udgivelser af Das Beckværk er blevet til. Nielsen har aldrig haft format til at forme dem alene, hvilket Suverænen også demonstrerer.
Det er den klassiske situation, hvor Nielsen udadtil vinder anerkendelsen, mens personen som virkelig trækker trådene (Rasmussen) aldrig bliver anerkendt, ihvertfald ikke i lille Danmark. Det er ikke overraskende, at sidstnævnte er flygtet til udlandet i flere år (herunder London og New York), hvor der er bedre plads til ham.
Heldigvis vil historiebøgerne vise den anden side af fortællingen, og Strøbech/Altheimer/Rasmussen/van Brunt vil langt om længe få den opmærksomhed og anerkendelse som han har fortjent. Spørgsmålet er så, om han overhovedet er tilstede til at modtage den på det tidspunkt.
Rasmussen har ganske vist leveret meget af tankegodset / stoffet i det hele taget til Selvmordsaktionen og Suverænen, men at Nielsen "aldrig har haft format til at forme dem alene" tror jeg, er en misforståelse - deres "forhold" består - som dokumentaren også viser - Rasmussen som handlingsmanden og den, der leverer stoffet, og Nielsen som den, der har viljen og arbejdsomheden til at give det form.
Send en kommentar