Dagbogen er optegnelser, spor efter levet liv. Den er mærket
af fire ting: 1) Trangen til at udtrykke sig, herunder lette trykket eller bare
kommunikere. Man kan komme af med noget i sin dagbog, ikke mindst sig selv. Derfor
er det egentlig ikke meningen, at man skal genlæse en dagbog. Dagbogskriveri er
en handling, der handler om at destruere i denne her forståelse, at skille sig
af med noget. En form for renselse. Men der findes naturligvis også andre
formål. 2) At reflektere, herunder at analysere og bevidstgøre sig selv.
Dagbøger handler ofte om en krise, om at komme ud af en krise. Måske er det
derfor den hører ungdommen til – ungdom er krisetid, en tid hvor det er svært
at finde eller hvile i sig selv. Dagbogen hjælper. 3) At fastfryse tiden og at
skabe en hukommelsen ud fra papiret. Man skaber et arkiv over levet liv. Man
samler på noget. 4) Fordi det at skrive er lystbetonet. Det er en lyst at se
noget tage form, at skabe noget, som man kan spejle sig
i.
Det slår mig ved nærmere eftertanke, at alle disse dele kan
overføres til Karl Ove Knausgårds projekt. Ideen om dagbogen som anti-fiktion
får Lejeune til at tænke over autofiktion, som han ikke bryder sig om. Hellere
vil han tale om kontrakter, og dagbogen er en kontrakt med det ikke-fiktive og
med det kontingente. En bundethed man som dagbogskribent indordner sig under. Man
har ikke kontrol over sin dagbog, og man får det aldrig. Man skriver en tekst,
hvis logik vi aldrig vil forstå. Man samarbejder med en uforudsigelig og
ukontrollerbar fremtid. Det er det ydmyge ved dagbogen. Man er prisgivet tid og
tilfældighed, som Løgstrup siger det. Sådan er det ikke med fiktionen. Den kan
imitere noget sådant, men den er altid i kontrol, når det kommer til stykket.
(hvilket får mig til at tænke på: Åh, alle disse mangler på
det ydmyge. Vi vil alle sammen gerne kontrollere vores liv, og medierne
foregøgler os, at det kan lade sig gøre. Måske netop derfor går vi imod
fiktionalisering frem for fiktion? At noget hedder fiktion i stedet for at være det. Fiktionalisering er et forsøg på kontrol , på
at performe vores liv, "impression management" som Goffman siger det)
Lysten til at læse dagbøger, siger Lejeune, kan koges ned
til to ting: Følelsen af at røre ved tiden og følelsen af at deltage i en
stafet. Er det ikke sådan, det er, at læse Knausgård?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar