Gå videre til hovedindholdet

Simon i telefonen


Hallo, er det Stefan? Du taler med Simon. Jeg husker stadig første gang, Simon ringede til mig. Igennem længere tid havde vi været i brevkontakt, og ved siden af specialet planlagde jeg jo, at skrive denne her bog om hans forfatterskab. Men det var et chok af dimensioner. Som en indre Berlinmur, der bristede. Jeg var målløs og rystet i min grundvold. Ikke at jeg kan huske noget som helst af det, vi talte om, men jeg kan huske følelsen bagefter. At jeg måtte gå en tur, ryge flere smøger i træk, for ligesom at komme på fode igen. For at forstå min reaktion skal man måske forstå, hvor højt jeg værdsatte forfatterskabet på det tidspunkt. Jeg sætter det stadig højt, men dengang var det liv og død, tæt på vanviddet. Jeg levede mig ind i digtene. Oplevede i perioder at være søvnløs, hvorved dag og nat smeltede sammen og fik derved fornemmelsen af, hvad en psykose går ud på. Det handler om ikke at kunne skelne drøm fra virkelighed, ikke at kunne hverken falde i søvn eller vågne op, bare denne her permanente sløring af virkeligheden. Drømmen, der poder sig på virkeligheden, og det lyder også forkert, for man kan præcis ikke skelne. 

Det jeg husker fra første gang jeg besøgte Simon, var et par spidse sko. Jeg forestillede mig Simons liv i København, inden han skrev mesterværket Livsfælder og i øvrigt flyttede hjem til Lemming. Jeg forestillede mig, hvordan han, på trods af anakronismen, ville have gået godt i spænd med Mikkel Thykier, eller hvordan han og Niels Frank besøgte de fede, litterære steder i København. Men jeg ved ikke meget om Simons tid i København, og han har ikke fortalt mig ret meget om den. Men skoene havde en historie, og fra Peter Stein ved jeg jo, at Simon var den her fantastisk flotte fyr, da de sammen startede på Nordisk ved Aarhus Universitet. De spidse sko var alt det, jeg ikke vidste om Simon, en metonymi for levet liv. Nu stod de dér i Lemming, i den for mig nærmest grænseløst talentfulde digters lille hjem. Det var i den tid, hvor jeg om natten lå og mimede digtet fra Ti, indtil jeg kunne det udenad:

Røntgen-portræt

Grænseløst muligt på henbragte dage
at bygges i rædsel:

et foto med blodet, der skurrer af løvspring.

De frembrudte lemmer, når stuen er knækket
som brændende aks, er nødvendige, dette.

At chok-ametysterne gror over kinderne
opkaster bogstaver, tillemper flakkende
mindet om havfærd med kraniet, der flød
af sit tungsind og hval-gejst.

I årevis frygten for ikke at synke.

Skal udpege verden med hvidlige knogler
fra grunden en nat.

Versene spærrer for stjernernes esser
men korset er alles skelet.

Rytmen i digtet var formentlig årsagen til, at man kunne lære det ellers totalt umulige digt udenad, men rytmen var det eneste, der var tilbage før afsindets store stygge sug. Og traditionen. Andre havde på en måde været dér før. Begge dele giver en smule tryghed, midt i rædslen. En ting er dog at leve sig ind i digtet, noget andet at befinde sig i det. Det gjorde jeg heldigvis ikke. Men jeg fik skrevet mit speciale, og det jeg husker tilbage på dér, er især de afsnit der handler om angst og poesi. Dem er jeg stadigvæk glade for. Naturligvis handler de også om mig, og mine personlige idiosynkrasier: dødsangst, ikke mindst. 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Ensom omgang. Om mandemørket og dårlig søvn

  For nogle år siden oplevede jeg en periode i mit liv, hvor jeg havde svært ved at falde i søvn. Nok havde jeg travlt, men jeg havde åbenbart svært ved at indrømme overfor mig selv, at mine søvnproblemer havde noget med mig at gøre; hverken mit arbejde eller mit liv som sådan. Det var mere som at være fanget i en ond cirkelslutning, hvor jeg tænkte, at søvnproblemerne skyldtes søvnproblemerne. Jeg blev ganske simpelt stresset af ikke at kunne falde i søvn. Jeg tænkte på, hvor skidt det måtte være for mit helbred. Hvor mange år det formentlig kostede af mit liv osv. Jeg kunne ikke pege på bestemte årsager, men jeg kunne konstatere, at der ofte gik flere dage, hvor jeg kun fik sovet et par timer eller mindre om natten. Jeg forsøgte mig med forskellige tiltag: Meditation, phernagan, sovepiller, små doser af cipramil m.m. Men problemet med især det første, som muligvis havde den bedste virkning, er jo, at du bevarer et fokus på det, der gerne skulle fungere af sig selv. Det er ikke me...

I Norge bor der andet end trolde

På sin blog spørger Lars (Bukdahl) undertegnede, om jeg er enig med Harbsmeiers diagnose af dansk litteratur, som jeg citerede fra i går, hvori det bl.a. hedder: "Litteraturen i Danmark har længe levet en beskyttet tilværelse i det litterære reservat. I en offentlighed, hvor meninger af snart sagt hver en slags efterlyses, så længe de er markante og korte nok, har skønlitteraturen det vanskeligt. Det, der måske kunne synes at være en styrkelse af litteraturen, med lanceringen af særlige bogtillæg i danske dagblade, er i virkeligheden et udtryk for det modsatte: Nemlig at litteraturen ikke har nogen rolle at spille i den brede samfundsdebat. Den opererer i sit eget lukkede rum – uafhængig af de politiske og samfundsmæssige diskussioner omkring den. Inden for et afgrænset felt kan litteraturen diskuteres med ligesindede og med sig selv, uden at forstyrre og uden at blive forstyrret af uvedkommendes indblanding." Til Lars vi jeg svare både ja og nej. Som Harbsmeier tror jeg bes...

Jeg læser Monte Lema

Jeg læser Pablos Monte Lema , naturligvis læser jeg Monte Lema , det er en af baggrundene bag "nytårsfortsættet" på denne blog, eller hvad man nu skal kalde det. Inspirationen. Den STORE litteratyr, rørt til benet, som jeg også snart er ved at være træt af, og som heldigvis snart slutter. Jeg læste bogen første gang mellem jul og nytår og blev slået helt omkuld. Måske først og fremmest pga. identificeringen med jeget, der jo havde læst og var fascineret af alle de samme forfattere som jeg, dvs. Houellebecq, Espedal, Knausgård. Dertil kommer de fantastiske afsnit om højskoleguruen Kenneth Sørensen. Dansk litteraturs nye helt. Jeg læser anmeldelser af Monte Lema og bider mærke i, at både Lilian og Mikkel Zangenberg fremhæver linjerne: »Jeg/ ved ikke, hvem der er den største taber./ Det er lige så afmægtigt ikke at være/ i stand til at elske som at være den,/ hvis kærlighed ikke er gengældt«. Og med god grund. De er ganske enkelt fremragende, nogle af de bedste linjer, jeg...