Hallo, er det Stefan? Du taler med Simon. Jeg husker stadig
første gang, Simon ringede til mig. Igennem længere tid havde vi været i
brevkontakt, og ved siden af specialet planlagde jeg jo, at skrive denne her
bog om hans forfatterskab. Men det var et chok af dimensioner. Som en indre
Berlinmur, der bristede. Jeg var målløs og rystet i min grundvold. Ikke at jeg
kan huske noget som helst af det, vi talte om, men jeg kan huske følelsen
bagefter. At jeg måtte gå en tur, ryge flere smøger i træk, for ligesom at
komme på fode igen. For at forstå min reaktion skal man måske forstå, hvor højt
jeg værdsatte forfatterskabet på det tidspunkt. Jeg sætter det stadig højt, men
dengang var det liv og død, tæt på vanviddet. Jeg levede mig ind i digtene.
Oplevede i perioder at være søvnløs, hvorved dag og nat smeltede sammen og fik
derved fornemmelsen af, hvad en psykose går ud på. Det handler om ikke at kunne
skelne drøm fra virkelighed, ikke at kunne hverken falde i søvn eller vågne op,
bare denne her permanente sløring af virkeligheden. Drømmen, der poder sig på
virkeligheden, og det lyder også forkert, for man kan præcis ikke skelne.
Det
jeg husker fra første gang jeg besøgte Simon, var et par spidse sko. Jeg
forestillede mig Simons liv i København, inden han skrev mesterværket Livsfælder og i øvrigt flyttede hjem til
Lemming. Jeg forestillede mig, hvordan han, på trods af anakronismen, ville
have gået godt i spænd med Mikkel Thykier, eller hvordan han og Niels Frank besøgte
de fede, litterære steder i København. Men jeg ved ikke meget om Simons tid i
København, og han har ikke fortalt mig ret meget om den. Men skoene havde en
historie, og fra Peter Stein ved jeg jo, at Simon var den her fantastisk flotte fyr, da de sammen
startede på Nordisk ved Aarhus Universitet. De spidse sko var alt det, jeg ikke
vidste om Simon, en metonymi for levet liv. Nu stod de dér i Lemming, i den for
mig nærmest grænseløst talentfulde digters lille hjem. Det var i den tid, hvor
jeg om natten lå og mimede digtet fra Ti, indtil jeg kunne det udenad:
Røntgen-portræt
Grænseløst muligt på henbragte dage
at bygges i rædsel:
et foto med blodet, der skurrer af løvspring.
De frembrudte lemmer, når stuen er knækket
som brændende aks, er nødvendige, dette.
At chok-ametysterne gror over kinderne
opkaster bogstaver, tillemper flakkende
mindet om havfærd med kraniet, der flød
af sit tungsind og hval-gejst.
I årevis frygten for ikke at synke.
Skal udpege verden med hvidlige knogler
fra grunden en nat.
Versene spærrer for stjernernes esser
men korset er alles skelet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar