Jeg sidder og afsætter spor, ransager mit
litterære liv, bliver kastet rundt i den ene sang efter den anden. Jeg tænker
på alle dem jeg sætter pris på derude: Facebook er jo for fanden et sølle
mødested, en roman ville være mere passende. Jeg tænker på, hvorfor jeg ikke er
Walter Benjamin, på hvorfor mine nosser ikke var tunge nok til at veje en
forfatter ud, på at jeg for fanden synes, at Asta Olivias digte er så åndssvagt
og latterligt hudløse at jeg får gåsehud blot jeg tænker på dem. Det vil man
aldrig kunne gøre. Skrælle det hele af, invitere alle ind, her er det liv. Men hvad er litteraturen uden
netop det liv, uden dem, der kaster sig selv ind i det. Og det. Og det. Hellere
poesien end Seinen. Sådan er det at blive slynget af kloden, ud i mørket til en
sang af Neil Young, prikket ud af Grotrians stjerner, opløst til centrallyrik,
imens jeg tænker på Stine, da vi drak øl en helt igennem øm tirsdag på
Vesterbro. Der var intet tag, kun den blå farve at falde ned i, og det var alt
for farligt for sådan en som mig, for det går jo ikke, den tid er svunden,
forfatteren begravet. Hvad skal man stille op, de gamle stoffer virker ikke
mere, så vi lægger det bag os, tager det hele forfra, det er den slags mantra,
som man ikke bør gentage, men den rus skulle vi ha, disse livlinjer ind i
skriften, skifte stil, spor, hedde Lars, Pablo, Claus eller noget på højde med
det. De unge som lever litteraturen, det er dem jeg vil være, det er en
kompliceret situation. Depressionen
ovenpå en dokumentar om Bowie. Du
mußt dein Leben ändern, siger den, men home is a
desperat end, cocoon my heart, cocoon my heart. Hjertet vil det, det nemme og
det ensomme, men det er ikke et liv for sådan en som mig. Jeg skal reddes af
dem, der elsker mig. Båndet til min ensomhed er turen ind til kontoret. Den
tændte computer. Kaffen og en knaldhård artikel for at holde på formerne, det
hele der taler for sig selv. Og alt for snart er der ikke en skid at sige
alligevel. Det der bliver sagt, kan kun hunden huske. Valget mellem konens
sprog eller poesi. To knæ nede, nogenlunde som den dag flyene fløj ind i
tårnene. Hej litteratur.
Jeg læser Pablos Monte Lema , naturligvis læser jeg Monte Lema , det er en af baggrundene bag "nytårsfortsættet" på denne blog, eller hvad man nu skal kalde det. Inspirationen. Den STORE litteratyr, rørt til benet, som jeg også snart er ved at være træt af, og som heldigvis snart slutter. Jeg læste bogen første gang mellem jul og nytår og blev slået helt omkuld. Måske først og fremmest pga. identificeringen med jeget, der jo havde læst og var fascineret af alle de samme forfattere som jeg, dvs. Houellebecq, Espedal, Knausgård. Dertil kommer de fantastiske afsnit om højskoleguruen Kenneth Sørensen. Dansk litteraturs nye helt. Jeg læser anmeldelser af Monte Lema og bider mærke i, at både Lilian og Mikkel Zangenberg fremhæver linjerne: »Jeg/ ved ikke, hvem der er den største taber./ Det er lige så afmægtigt ikke at være/ i stand til at elske som at være den,/ hvis kærlighed ikke er gengældt«. Og med god grund. De er ganske enkelt fremragende, nogle af de bedste linjer, jeg...
Kommentarer