Gå videre til hovedindholdet

Det nødvendige og det svære


Kære Asta Olivia,

Jeg læser ikke så megen poesi for tiden, indrømmet, men jeg har gennem de senere år haft, tror jeg, en underlig fornemmelse af, at megen af den nyere poesi, jeg så alligevel har fået læst undervejs, snarere er ungdom, talent, opfindsomhed, god stil, retorik, mode, måske skrevet for at kunne blive læst op på den helt rigtige, performative måde, en lyd, nej sgu, en sound som en af de trendsættende lærere, det være sig Moestrup, Skinnebach, hvad ved jeg? Ikke at der er noget i vejen med dem. Men det virker nogle gangs så fattigt. Var det ikke Rilke, der skrev om følelsen af at være en rose? Det er noget andet. Men jeg skammer mig naturligvis en smule over mine fordomme, for jeg har jo hele tiden bare tænkt, at det er mig, der er blevet gammel, en slags 40 års poesikrise. Det er det sikkert også. De unges musik lyder altid dårligt i de gamles ører og bla bla bla. Men nu fik jeg så fingrene i din nye bog det nemme og det ensomme og på en underlig måde bliver jeg bekræftet i mine fordomme, men på omvendt vis. Dine digte er alt det modsatte af den unge poesipop. De handler egentlig slet ikke om det ensomme og det nemme, men om det nødvendige og det svære. Den nødvendighed, som du skriver din poesi med, er der vist ingen lige nu i DK, der kan matche. Det er som om, at du har skruet ned for volumen i forhold til fx teksterne på din blog og også din tidligere bog et ansigt til emily, som jeg dog stadig holder af. Sproget virker ikke så kolerisk i din nye bog, udsigelsen ikke så flerstemmig, ikke så stiliseret måske? Lavmælt muligvis, hvis man ellers kan sige det, om noget af de du laver, men noget der i hvert fald får nødvendigheden til at lyse desto mere ud af hvert eneste vers. Kan man tale om bekendelsespoesi med stort P? Du fortæller i dine digte masser af historier, og man når omkring mange personer i dine anekdotiske og private historier, som man som læser egentlig ikke rigtig kan forholde sig til i første omgang, men som bliver vedkommende i den næste og vigtigere, fordi det er, ja, poesi. En redaktør på et stort forlag vil sikkert afvise digtene, fordi de er indforståede. Men jeg får til gengæld gåsehud af den indforståethed og lyst til at vide, hvad der foregår derinde. Det er som om, at du har åbnet en dør ind til et litterært rum, og det er en følelse, man kun kender fra omgang med de store digtere. Det er på en måde noget mere end litteratur og naturligvis en slags fortælling om dit liv. et ansigt til emily havde på en måde stadigvæk ambitioner om at skille liv og værk, rum fra litteratur, men de ambitioner har du overvundet i det nemme og det ensomme, der er mere tilgængelig og, ja, inviterende end sin forgænger - i hvert fald for mig, måske ikke for alle? Men fuck alle, det er alligevel aldrig dem, man skriver poesi for. Knausgård render jo fx rundt og citerer Hölderlin for at sige "kom ud i det åbne, min ven" og kobler forståelsen af digte til et større poetisk liv, hvor digtene, eller forståelsen af dem, er som et password til det rum. Man siger fx Schibboleth og bliver lukket ind. Forsiden læser jeg også som en sådan invitation. Der er ikke noget bullshit omkring udsigelsen, et jeg er et jeg er et jeg, og det jeg er dig på godt og ondt. Du skriver "gør hvad der ligger lige for. jeg skriver og du lever mens jeg skriver". Det er sådan, det er for mig. Jeg lever, mens du skriver, men forbliv skrivende, min ven. Tag mig med ud i det åbne. KH Stefan

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Ensom omgang. Om mandemørket og dårlig søvn

  For nogle år siden oplevede jeg en periode i mit liv, hvor jeg havde svært ved at falde i søvn. Nok havde jeg travlt, men jeg havde åbenbart svært ved at indrømme overfor mig selv, at mine søvnproblemer havde noget med mig at gøre; hverken mit arbejde eller mit liv som sådan. Det var mere som at være fanget i en ond cirkelslutning, hvor jeg tænkte, at søvnproblemerne skyldtes søvnproblemerne. Jeg blev ganske simpelt stresset af ikke at kunne falde i søvn. Jeg tænkte på, hvor skidt det måtte være for mit helbred. Hvor mange år det formentlig kostede af mit liv osv. Jeg kunne ikke pege på bestemte årsager, men jeg kunne konstatere, at der ofte gik flere dage, hvor jeg kun fik sovet et par timer eller mindre om natten. Jeg forsøgte mig med forskellige tiltag: Meditation, phernagan, sovepiller, små doser af cipramil m.m. Men problemet med især det første, som muligvis havde den bedste virkning, er jo, at du bevarer et fokus på det, der gerne skulle fungere af sig selv. Det er ikke me...

I Norge bor der andet end trolde

På sin blog spørger Lars (Bukdahl) undertegnede, om jeg er enig med Harbsmeiers diagnose af dansk litteratur, som jeg citerede fra i går, hvori det bl.a. hedder: "Litteraturen i Danmark har længe levet en beskyttet tilværelse i det litterære reservat. I en offentlighed, hvor meninger af snart sagt hver en slags efterlyses, så længe de er markante og korte nok, har skønlitteraturen det vanskeligt. Det, der måske kunne synes at være en styrkelse af litteraturen, med lanceringen af særlige bogtillæg i danske dagblade, er i virkeligheden et udtryk for det modsatte: Nemlig at litteraturen ikke har nogen rolle at spille i den brede samfundsdebat. Den opererer i sit eget lukkede rum – uafhængig af de politiske og samfundsmæssige diskussioner omkring den. Inden for et afgrænset felt kan litteraturen diskuteres med ligesindede og med sig selv, uden at forstyrre og uden at blive forstyrret af uvedkommendes indblanding." Til Lars vi jeg svare både ja og nej. Som Harbsmeier tror jeg bes...

Jeg læser Monte Lema

Jeg læser Pablos Monte Lema , naturligvis læser jeg Monte Lema , det er en af baggrundene bag "nytårsfortsættet" på denne blog, eller hvad man nu skal kalde det. Inspirationen. Den STORE litteratyr, rørt til benet, som jeg også snart er ved at være træt af, og som heldigvis snart slutter. Jeg læste bogen første gang mellem jul og nytår og blev slået helt omkuld. Måske først og fremmest pga. identificeringen med jeget, der jo havde læst og var fascineret af alle de samme forfattere som jeg, dvs. Houellebecq, Espedal, Knausgård. Dertil kommer de fantastiske afsnit om højskoleguruen Kenneth Sørensen. Dansk litteraturs nye helt. Jeg læser anmeldelser af Monte Lema og bider mærke i, at både Lilian og Mikkel Zangenberg fremhæver linjerne: »Jeg/ ved ikke, hvem der er den største taber./ Det er lige så afmægtigt ikke at være/ i stand til at elske som at være den,/ hvis kærlighed ikke er gengældt«. Og med god grund. De er ganske enkelt fremragende, nogle af de bedste linjer, jeg...