Jeg slugte Nielsens nye
lille Claus Beck-Nielsen-bog Mine møder
med De Danske Forfattere råt, midt i Roth så at sige. Jeg startede på bogen
og læste den i et hug. Jeg er et nemt offer for den slags forfatter-celebrity
snask. Det lyder måske småt, men det er faktisk meget større. Den er
fantastisk, det må jeg sige (med en Leth-frasering). Nielsen er mere morsom end
nogensinde, men bogen er faktisk også rørende og vedkommende.
Gennem de mere eller
mindre fiktive møder og pseudo-møder med fortrinsvist kendte danske forfattere, får vi først og
fremmest et portræt af og en fortælling om den unge og i konstant vildrede, Claus Beck-Nielsen-figur,
for hvem de alt for mange muligheder ligger som et stort ubeskriveligt monster
ude i fremtiden. Kunne man bare få lov til IKKE at vælge, synes denne unge
Beck-Nielsen således at hungre efter. Fortælleren er med et ordspil på alter ego forfatterens old ego og er konstant uplacérpar i
forhold til tid og sted, malplaceret i en malstrøm af muligheder, eller som det
hedder et sted:
”Jeg var for længst gået
glip af min lynende skæbne, den slags fandtes slet ikke længere, allerede
dengang (i begyndelsen af nittenhundrede og halvfemserne) var det helt op til
det enkelte menneske, om han eller hun (ikke engang det var jeg klar over),
nogensinde skulle blive til andet end en uendelighed af muligheder, der aldrig
var blevet til virkelighed. Jeg var kort sagt endnu ikke noget egentligt
menneske, bare en snart syvogtyve år gammel mulighed”. (126)
Perspektivet i bogen er
således mestendels denne syvogtyve år gamle mulighed, men med hele historien om
Beck-Nielsens død, Das Beckwerk og nu Nielsen subtilt forstyrrende i
baggrunden. Fremtiden er på en måde en stor blindgyde for denne syvogtyve årige
Beck-Nielsen, om end den, forfatterens fremtid, fungerer som en larmende
kontekst overalt i bogen.
Vi begynder med mødet med
Poul Borum. Hvordan Beck-Nielsen sender sine digte til Hvedekorn og ikke får dem antaget i første omgang, for derefter
desperat at stjæle en rødbede fra en af medboerne i bofællesskabet, skære den
midt over og lægge ni hvide ark på gulvet og nøgen rulle sig i rødbedesaft og
papir. På disse ark papir skriver han derefter nogle digte på maskine, som han
sender til Hvedekorn igen. De to af
dem bliver antaget, under pseudonymet Anders Claudius Westh, og vupti, Nielsen
er forfatter med adgang til de hellige haller. Det er således en ironisk eller
i hvert fald morsom gestus, når bogomslaget gengiver et af digtene og
rødbedesaften forefindes overalt på bogen. Hvad er det helt præcist, som man
får på fingrene ved at læse denne bog? Det er vel det udtrykte møde mellem
kunstneren og kunsten, men også et udtryk for den poetik, der senere hen,
skulle blive Das Beckwerks og Nielsens. Således hører vi et andet sted, da
Beck-Nielsen i det sidste kapitel er på cykeltur med datteren Emma og i øvrigt
ender med at møde en næsten nøgen Ib Michael, og datteren undrende spørger: Er
det hele ikke bare noget, du finder på?
”Ja, jeg roder lidt rundt
i det […]. Men bortset fra det, så er alt det, jeg fortæller, sket, eller
kommer til at ske, i virkeligheden. Det er problemet, Emma, jeg er ikke ret god
til at finde på, jeg kan ikke skrive sådan nogle fantastiske bøger som Ib
Michael, det, jeg skriver, skal være noget, jeg selv har oplevet, eller i hvert
fald noget, der er sket i virkeligheden. – Er det derfor, du nogle gange gør
sådan nogle mærkelige ting? – Hvad mener du? – Ja, alle de ting, du gør. Så du
kan skrive om det? – Tja, det kan da godt være, at det i virkeligheden er det.
– Men hvad hvis der pludselig sker noget med dig, så du dør? – Hvad så? – Så
kan du jo ikke skrive om det. – Det skal du nu ikke være så sikker på.”
(187-188)
Konturerne af Nielsens
metode får vi her beskrevet og på en måde, hvor begravelsen, performancen Funus Imaginarium, klinger morsomt med
til sidst, men derved er der også vendt op og ned på det der med at finde på.
For Nielsen finder jo først og fremmest på ”ude i virkeligheden”, om man vil.
Alle vidste til eksempel godt at begravelsen af Beck-Nielsen var en form for
fiktionalisering. Teksterne om begravelsen og især en tekst, den der i sin tid
først blev optrykt i det norske tidsskrift Vagant
og senere hen i coffee table bogen Beyond
Identity, derimod er strengt taget ikke fiktion. Den er dokumentation,
reportage og beskrivelser af hændelser, der faktisk har fundet sted.
Kausaliteten er der blevet vendt op og ned på. Man tænker sædvanligvis, at
virkeligheden afføder fiktion, men ofte er det fiktion, der afføder
virkelighed, i Nielsens forfatterskab.
Med til historien hører
også, at der sidste år udkom en anden bog af Claus Beck-Nielsen med titlen Jeg taler til jer. En bog som efter al
sandsynlighed er et hoax, dvs. Nielsen har ikke noget med den at gøre, men det
er en bog, som han ifølge sin egen poetik var nødt til ikke at fraskrive sig
helt og aldeles, idet det jo stod alle frit for at benytte sig af navnet Claus
Beck-Nielsen. Jeg taler til jer var
bestemt ikke ueffen, den var godt tænkt og veludført. Den kunne også sagtens
være skrevet af flere, idet der både blev langet ud efter Beck-Nielsen og
Bukdahl, som hvis de har fjender blandt det københavnske forfattermiljø,
formentlig ikke har de samme fjender, trods alt. Mine møder med De Danske Forfattere sætter imidlertid skabet på
plads. Hvis man endelig skal infiltrere, tale bagom eller indenad, ja sladre,
så bør man gøre det med en vis stil, og den stil har Nielsen også i sig, til
trods for at det egentlig ikke er
hans stil. De andre projekter er jo primært ikke-danske og foregår langt væk
fra andedammen. Men måske vælger han netop derfor primært forfattere, som enten
er nemme eller oplagte ”ofre”, forfattere hvis etos og ego kan klare det så at
sige. Mere om det om lidt. For Nielsens stil er kringlet og klar på samme tid. Fx
denne, dog lidt atypiske, passage om Christina Hesselholdt, Beck-Nielsens
kommende og/eller daværende kone:
”Jeg tog ikke med
Christina Hesselholdt hjem, vi endte ikke i hendes soveværelse, hun skulle ikke
pludselig springe op fra sengen og løbe ud ad døren i sin grønne fløjlskjole og
efterlade mig liggende på ryggen på dobbeltsengen i en blanding af rædsel og
fuldkommen ro, fornemmelsen af noget uigenkaldeligt, overdådigt og
katastrofalt, og hun skulle ikke komme tilbage med bare skuldre og sort bh og
nylonstrømper, gennem hvilke jeg tydeligt ville kunne se de støvgrønne trusser
med kradsende blonder og blomster, forbløffende kompakt og helt uden talje, men
med barnligt struttende bryster, jeg skulle ikke læse Edens Have for hende i det grønne skær fra glaslampen i karnappen
ud mod gaden og høre hende springe nøgen ned gennem gangen, urytmisk, som et
føl, der for første gang kommer på græs, jeg skulle ikke servere ris og drikke
kold hvidvin af hendes mund eller til mine dages ende se, hvordan hun på
passagersædet til venstre for mig i bilen på vej ud ad en endeløs øde solslagen
afrikansk ørkenvej langsomt lader sin lår falde til siderne og åbner en
mørkerødt glinsende fold i sit kød og lader hovedet falde bagover med åben mund
og et blik, der flyder over og synker til bunds i sig selv” (151-152)
Passagen med ting, der ikke skete sammen med Christina
Hesselholdt fortsætter over en side mere i bogen udover det citerede, og man
tænker utvivlsomt som læser, at det jo præcis var de ting, der skete, da de to fandt hinanden, blev forelskede og
gik fra hinanden igen. Men lad nu det ligge. Det var prosaen jeg kom fra. Den
er sjældent overophedet som ovenfor, snarere køligt registrerende, skrevet fra
et umenneskeligt nøjsomt perspektiv, gold og galgenhumoristisk. Det er tale om
en helt særegen prosa, der hele tiden dementerer og parlamenterer med sig selv
på samme tid, insisterende og uforfattet, som den er, på samme tid.
Nielsens valg af
forfattere er i øvrigt tankevækkende. Det er jo på en måde en konge- og
dronningerække. Men uden rigtige konger og dronninger. Bogen bærer undertitlen Et spejlkabinet, men hvilket
spejlbillede ser vi, når vi kigger på nummer tretten i rækken, som jo ifølge
bogen bagsidetekst er forfatteren selv, hvem han så end er? Udover de nævnte
forfattere ovenfor, får vi også møder med Jens Christian Grøndahl, Henrik
Nordbrandt, Peer Hultberg, Hans Otto Jørgensen, Pia Tafdrup, Jørgen Leth, Klaus
Rifbjerg, Inger Christensen, Peter Høeg. Ingen af dem, er så vidt jeg kan se,
egentlige forbilleder for Nielsen. H.C. Andersen nævnes undervejs og ham kan
han vist godt lide, men han er jo død, så derfor kan et møde ikke blive til
noget. Hos Hultberg og Hesselholdt er idiosynkrasierne mindst, bilder jeg mig
ind efter endt læsning, men det er vanskeligt at gennemskue. Er rækken af
forfattere valgt, fordi de er kendte? For trods alt at give snasket fra
andedammen en vis star quality? Bogen er i øvrigt ikke den eneste af sin slags, idet man fx kunne pege på Thomas Hvid Kromanns Saksehånd (2011), der er en satire over avantgardemiljøet i Kbh. og i øvrigt indeholder et fantastisk, fiktivt møde mellem Beck-Nielsen og Mikkel Thykier. I familie med Mine møder... er måske også konceptbogen Hvis jeg var kunstner (2010) af Martin Larsen.
Uanset hvad, så er
Nielsens projekt formentlig afhængigt af en forforståelse af konteksten, eller man kunne sige, at konteksten også altid er en tekst, der kan skrives om i og videre på. Værkerne bliver derfor en form for indskrift (som Højholt ville sige det, og hvorfor mon han egentlig ikke er med i Nielsens bog?) hos Nielsen. I dette seneste kan skriften måske siges at være som denne rødbedesaft: Ved man ikke, hvor den kommer fra, dvs. læser man ikke også indenad, fatter man ikke altid meget som
læser. Det behøver dog ikke at være en kritik, for det er på en måde også
styrken ved hele Nielsens œuvre. Men nogle af mine studerende har udtrykt deres besvær med at trænge ind –
de føler, at det er et lukket selskab, kun med adgang for os indviede. Det er
enten hele pakken eller ingenting, synes invitationen til værket, set fra deres
side, nogle gange at være. Og flere og flere får sikkert mere og mere besvær
med netop at købe hele pakken, og det er egentlig synd, når nu Nielsen er én af
vores allerbedste forfattere. På den anden side: Tag Søren Kierkegaard til
eksempel, hans prosa var om noget også indforstået med et bestemt københavnsk
publikum, men det har jo ikke forhindret folk fra hele verden i at læse med.
Et godt
eksempel på, hvordan konteksten konkret spiller ind på værkets æstetik, er
fortælleinstansen i Mine møder. Claus
Beck-Nielsen er således anført som forfatter af bogen, men fortælleren er
snarere den nuværende Nielsen, dvs. en form for alvidende jegfortæller, men med
forskellige grader af alvidenhed undervejs, fx når der i kapitlet om Grøndahl
bliver sagt: ”Som om jeg ved noget som helst. Om livet. Om hvordan det er at
være stor forfatter. Jeg er ikke engang blevet skilt endnu.” (32).
Men altså: jeg ville gerne
kunne sige: Nye læsere, start her, men vil disse læsere kunne forstå, hvor sjov
denne karakteristik af fx Nordbrandts forfatterskab er:
”Så vidt jeg forstod, så
vidste han ikke noget bedre end at være et sted, han hadede at være, og så
skrive om det, hvor forfærdeligt det var, det hele, ikke bare stedet, også
menneskene på stedet og det væmmelige lys, der faldt over det, og kvinderne,
han heldigvis havde forladt, og som i særligt lykkelige tilfælde endda
pludselig var døde, selv ham selv, han var næsten det værste (det var han). På
et tidspunkt gik han endda så vidt, at han flyttede fra Tyrkiet, hvor han bare
ikke kunne holde ud at være (og derfor havde boet en del år), til Danmark, som
han altid, lige fra længe før han blev født, havde hadet. Han slog sig ned i København,
hvor det var sværest at komme væk i en fart, og fik et barn, som ellers var
noget, han aldrig i livet havde lukket ind i et digt. Ikke hvad jeg vidste af i
hvert fald” (107-108)
Forstå mig ret; jeg synes
at Nordbrandt er en god digter og Tafdrup ligeså, hvis inderste zone i øvrigt
bliver forvandlet til Beck-Nielsens besøg hos en tidligere DDR-luder i Berlin,
hvor selve akten, den inderste zone, aldrig bliver fortalt, men hvor alt ellers
er så mistrøstigt og langt væk fra Tafdrups erotik og inderlighed som muligt.
Parodier gør os således altid klogere på en tekst og et forfatterskab, således
også Jeg taler til jer, som Nielsen
aldrig adresserer direkte, men som denne bog måske er i dialog med alligevel. Mine møder begynder trods alt med Poul
Borum og hans protegeer, så kan man jo selv tænke over, om der ligger noget i
det?
Tilbage er der kun at
sige: Godt man ikke er Nielsen, eller godt man ikke altid er Nielsen, for en
vis rem af huden har man vel? Ellers ville man ikke blive rørt, grine med,
mærke frustrationerne og idiosynkrasierne så tydeligt, ja læse rødbedesaften. Nielsen
er jo os alle, på en måde, i hvert fald alle os der sikkert ville plapre løs
ind i mikrofonen til forskel fra farfaren i Tønder, da Beck-Nielsen, fordi han
er den eneste i familien, der har mulighed for det, tager ned for at bo hos
denne, efter at farmoren er død. Den gode sønnesøn Claus forsøger her at
indhente farfarens historie:
”Fortæl! sagde jeg. Han så
på mikrofonen, længe, flere minutter. Men han sagde ikke noget. Som om der slet
ikke havde været noget, intet liv, ingen historie, ingen fejltagelser,
fortrydelser, forelskelser eller pludselig lykke, men heller ingen sorg eller
tab eller fortvivlelse. Jeg kunne ikke tro det. Jeg var ikke engang tredive år
inde i livet, jeg havde hverken giftet mig eller fået børn, men jeg vidste
allerede, hvor på én gang umisteligt og ubærligt, katastrofalt pinligt og
intenst hvert eneste øjeblik er.” (169-170)
Men farfaren afbryder
tavst seancen, det er jo trods alt kaffetid. At livet er en fortælling; det er
en luksus og en forbandelse, som er blevet det senmoderne menneske tilskikket.
Vi bygger bro mellem det velkendte og det mulige med fortællinger, vi forsøger
at kontrollere livets peripeti. Eller som, den amerikanske psykolog Jerome
Bruner, der i sin tid var med til at koble ideen om fortælling og identitet
sammen, i sin tid sagde det:
"Fortælling
er en beretning om menneskelige planer, der er kørt af sporet, forventninger,
der er gået skævt. Det er en måde at domesticere menneskelige fejltagelser og
overraskelser på. Den konventionaliserer de almindeligste former for
menneskelige uheld i genrer - komedie, tragedie, romance, ironi eller en
hvilken som helst anden form, der nu engang kan formindske smerten ved
omskiftelserne i vores liv. Historier genopfrisker en slags konventionel visdom
om, hvad man kan forvente, og også (eller især) om, hvad der kan forventes at
gå galt, og hvad der kan gøres for at genoprette eller mestre
situationen."
Nielsen er således et
bemærkelsesværdigt eksempel på en sådan identitetsfortælling. På den ene side
spænder han konstant ben for sig selv, ja han iscenesætter så at sige sine egne
benspænd og omslag i skæbnen uden at kende konsekvenserne. På den anden side gør
han alt for at mestre og kontrollere benspændet bagefter gennem sine bøger,
skrifter, reportager, ja kort sagt: (selv)fortolkninger. Det han opnår, er
imidlertid intensitet, ja intensiveret (livs)fortælling, hvor dødens
forbandelse hele tiden hviler over det hele og rammesætter den form for
peripeti, som man aldrig kan kontrollere sig ud af, heller ikke den gode Nielsen.
Mine møder med De Danske Forfattere er en fornøjelse og det tætteste forfatteren indtil videre har
været på at skrive en letlæst bog. Det er Nielsen på frihjul. Nye læsere begynd
her.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar