Lydbøger er en fantastisk ting.
Dér sidder jeg i min lille sorte bil, på vej til arbejde. Vi er mange og den
første kø starter på Oddervej, lige før krydset ved Ringvejen. Så kommer de
myldrende, nu også fra Mårslet, og som myrer mod tuen sidder vi fast, må ned i
fart, og det er aldrig sjovt. Vi skal jo for fanden på arbejde, og vi har
afleveret børn og sager. Tiden er skrøbelig, når vi er frie, løse, parate til at
slå til. Sidder man for længe i kø uden at bevæge sig, kommer skammen. Skammen
over ikke at foretage sig noget. Men heldigvis ikke den skam, som Philip Roth
beskriver i Nemesis, der handler om
Bucky Cantor. Han er 23 år og ”playground director”. Imens hans jævnaldrende
drager i krig – anden verdenskrig – bliver Bucky hjemme i Newark. Her begynder
en polio epidemi langsomt at brede sig, og flere af de børn, som Bucky kender
fra legepladsen, dør. Buckys kæreste arbejder et andet og tilsyneladende
fredeligere sted, nemlig på en sommerlejr i bjergene ved Poconos. Bucky er i
syv sind. Skal han redde sit eget skind og få det arbejde, som hun kan skaffe
ham deroppe, eller skal han heroisk blive i Newark og forblive direktør på
legepladsen. Set i forhold til dem, der drager i krig, er Buckys dilemma
latterligt. Naturligvis skal han blive i Newark. Men set i forhold til et mere
egoistisk synspunkt, trækker Poconos vældigt meget i ham. Han ender med at tage
til Poconos. Alt er vitalistisk fryd og gammen deroppe, indtil den dag en af
børnene deroppe bliver syg. Langsomt erfarer Bucky, at det er ham, der
formentlig har bragt polioen med sig derop, og han ender også med selv at blive
syg.
Romanen knækker lige efter midten.
Man har et enkelt sted hørt, at fortælleren er en jegfortæller, men der er
endnu ikke blevet gjort en sag ud af det. Imidlertid træder jegfortælleren tydeligt frem sent i bogen. Han har tilfældigt mødt Bucky senere i livet, hvor denne
har fortalt hele sin historie. Det viser sig så, at Bucky ender med at bortvise
sin kæreste, selvom hun faktisk vil have ham på trods af den måde, som polioen
forkrøbler hans krop. Det er dog ikke noget, som han kan leve med. Han sviner
hende så meget til, at hun forlader ham. Det hele er så skammeligt, og Roths
erfaringer med mere eksperimenterende fortællinger, fx ”The Breast”, kommer til
fuld udblæsning, når han skildrer, hvad det vil sige at være fanget i en
vantreven krop.
Mest distinkt, fra min lytning af
bogen, står imidlertid den allersidste scene, som jeg kan blive ved med at
tænke tilbage på. I et formidabelt flashback, der sætter hele Buckys korporlige
mareridt i relief, skildres en scene, hvor han som ung kaster med spyd:
“And the he hurled the javelin. You could see each of his muscles
bulging when he released it into the air.
He let out a strangulated yowl of effort (one we all went around
imitating for days afterward), a noise expressing the essence of him – the
naked battle cry of striving excellence. The instant the javelin took flight
from his hand, he began dancing about to recover his balance and not fall
across the foul line he’d etched in the dirt with his cleats. And all the while
he watched the javelin as it made its trajectory in a high, sweeping arc over
the field. None of us had ever before seen an athletic act so beautifully
executed right in front of our eyes.”
De sidste linjer i en roman er altid de allerbedste. Derfor
må forfatteren også anstrenge sig ekstra meget her, ligesom dette spydkast. Læs
dem aldrig, når du kan blive forstyrret, men alene og helt uforstyrret. Eller
hør dem i en bil, som jeg gjorde med Nemesis.
Afslutningen på Nemesis var én af de
største oplevelser med litteratur, som jeg har haft længe, men to andre
romanafslutninger, som inden for den seneste tid, har gjort stort indtryk på
mig, er Gaute Heivolls, dels i Før jeg
brenner ned og i særdeleshed i Himmelarkivet.
Selvom den førstnævnte er en bedre bog end den sidste. Men for at får den fulde
nydelse af disse, skal man, som det også gælder for Nemesis, læse hele bogen først. Derfor får man ikke flere citater
for denne gang.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar