Og heri optræder Horace Engdahl, Arne Melberg og naturligvis
Stig Larsson selv. Horace og Arne støber kuglerne, men det er Stig, der udfører
tingene i praksis. Han stifter tidsskriftet Kris
og de to andre er med. Kan det lade sig gøre at skrive en roman uden centrum,
spørger Horace, og Stig besvarer dette med romanen Autisterne. Sådan.
Med med Stig Larsson er man på sporet af kimen til hele den
selvbiografiske tendens i de skandinaviske landes romaner. Stig Larsson er en
slags Godfather for Karl Ove Knausgård – det er man vist klar over. Men at han
også er en Godfather for Claus Beck-Nielsen, er der vist flere, som ikke er
klar over. Beck-Nielsen skriver en længere anmeldelse af Larssons Avklädda på ett fält fra 2000 i Information og brokker sig gevaldigt
over, at de danske forfattere ikke læser litteratur, medmindre det er oversat
til dansk. Dog nævner han Jeppe Brixvolds dagbogsroman Hæfte, som værende dybt inspireret af Larsson. Det tror jeg langt
hen ad vejen, at han har ret i, men det er en anden sag. Beck-Nielsen lurer
Larsson – tænk bare her på, hvordan han afbilleder sig selv i Selvudslettelser (i den grad afklædt i et felt). Forskellen er bare - og den er også stor - at
Beck-Nielsen lægger krop til skriften - skriftens krop, der bliver til fiktionens krop, og mere og mere fiktiv, og ender som en voksfigur. Og
apropos selvudslettelser, så er har Larsson naturligvis også sin Godfather,
nemlig Thomas Bernhard, om hvilken han i Avklädda
på ett fält skriver:
Den i Utplåningen återkommande benämningen på dem var DE MINA. Vilket jag
hoppas inte förlett läsare att se en av mine tidigare boktitlar, Natta de mina,
som en sådan där löjlig blinkning av samhörighet med Thomas Bernhard. Och i så
fall, med tanke på förhallandena i den romanen, kanske rent av betrakta denna
titel som en dold aggression mot mina närmaste.
Det är alltså inte så.
Snarare kan man säga att det är
tvärt om! (35)
Derfor er Bernhard også blevet læst af fx Knausgård og en
del af andre norske forfattere, men også af Mette Moestrup, der nævner ham – i et
interview, var det vist. Og inspirationen fra Larsson fortsætter: Kunne man forestille sig Pablo Llambías' Monte Lema uden Natta de mina?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar