Gå videre til hovedindholdet

Der er ikke noget punktum

Der er ikke noget punktum. Naturligvis er jeg voksen, føler mig voksen, med alt hvad deraf følger. Men det er ikke en roman værd. Den har vi læst. Kan man finde en form, som både er en slags logbog, og som giver mening bagefter, for andre? Spor af liv, der peger fremad. Jeg mener: en blog skulle nødigt være en dødsdom. Dette indlæg kan altid opdateres. Jeg er allerede træt af legen.

Jeg er mere end mig selv. Jeg er også de andre og omvendt. De lever jo i mig. Det gælder min familie, mine venner. Det er også vigtigt for mig, at det her afspejler mit arbejde, hvor jeg henter en stor del af min identitet. Men at inkludere artikler eller dele fra de bøger, som jeg allerede har udgivet i forbindelse hermed, virker forkert og desuden underligt. Jeg vil hellere beskrive de mellemrum, der findes mellem arbejdet og så det her. Hvad det så end er? Måske en kontekst til det andet, eller omvendt?

Man kan jo skrive selvbiografisk om det samme stof, fx som Hans Otto Jørgensen gør det. Der findes der mange hovedstole, selvom fortællingen på en måde er den samme. En ulykke i barndommen, faren der ikke ser sin søn. Men jeg mener: Perspektivet kan jo flytte sig. Ja, det flytter sig hele tiden. Hovedstolen er en god metafor, men den bygger på et forældet syn på identitet og selv. Jeg vil nødig kalde selvet et væv, men der er i hvert fald en masse tråde, som man skal holde styr på. Man finder én, forsøger at holde fast og beskriver det man ser, imens. Det er et hyr. Eller det er det i hvert fald for mig, og jeg har ingen overordnet fiktion at holde mig til, kun noget løseligt. Tarzan i lianerne, men hvilken Tarzan, den overciviliserede slags. Tarzan ude i tovene.

Det var vist Kafka, der sagde, at han kun kunne være litteratur. Sådan har jeg det ikke helt. Der findes også et liv uden for litteraturen. Men det er fascinerende, når man lader litteraturen inkludere det hele. Når dagbogen åbner sig op mod verden. Det havde Kafka sans for. I hans dagbøger finder man også alt muligt, fortællinger, breve etc. Uden sammenligning i øvrigt ville jeg gerne lave noget lignende, men jeg satser ikke på, at nogen gider at læse det, når jeg dør. Derfor skal det ud nu. Måske man kan betragte det som en avanceret form for Facebook profil. Ikke så historieløs, ikke så visuelt orienteret, men mere vilter og begravet i skrift. Gamle billeder er i stedet gamle tekster. For eksempel som dem, der kommer efter det her indlæg. For god ordens skyld har jeg taget et par billeder med. De er fra før digitalkameraet blev opfundet og totalt ændrede vores forhold til snapshottet. Instant snapshot, om man vil. Ad den vej er vi sikkert blevet mere fotogene, men også mere delte. Individ, det udelte. Det er ikke længere os. Vi har mange brugerflader. Her er én.


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Ensom omgang. Om mandemørket og dårlig søvn

  For nogle år siden oplevede jeg en periode i mit liv, hvor jeg havde svært ved at falde i søvn. Nok havde jeg travlt, men jeg havde åbenbart svært ved at indrømme overfor mig selv, at mine søvnproblemer havde noget med mig at gøre; hverken mit arbejde eller mit liv som sådan. Det var mere som at være fanget i en ond cirkelslutning, hvor jeg tænkte, at søvnproblemerne skyldtes søvnproblemerne. Jeg blev ganske simpelt stresset af ikke at kunne falde i søvn. Jeg tænkte på, hvor skidt det måtte være for mit helbred. Hvor mange år det formentlig kostede af mit liv osv. Jeg kunne ikke pege på bestemte årsager, men jeg kunne konstatere, at der ofte gik flere dage, hvor jeg kun fik sovet et par timer eller mindre om natten. Jeg forsøgte mig med forskellige tiltag: Meditation, phernagan, sovepiller, små doser af cipramil m.m. Men problemet med især det første, som muligvis havde den bedste virkning, er jo, at du bevarer et fokus på det, der gerne skulle fungere af sig selv. Det er ikke me...

I Norge bor der andet end trolde

På sin blog spørger Lars (Bukdahl) undertegnede, om jeg er enig med Harbsmeiers diagnose af dansk litteratur, som jeg citerede fra i går, hvori det bl.a. hedder: "Litteraturen i Danmark har længe levet en beskyttet tilværelse i det litterære reservat. I en offentlighed, hvor meninger af snart sagt hver en slags efterlyses, så længe de er markante og korte nok, har skønlitteraturen det vanskeligt. Det, der måske kunne synes at være en styrkelse af litteraturen, med lanceringen af særlige bogtillæg i danske dagblade, er i virkeligheden et udtryk for det modsatte: Nemlig at litteraturen ikke har nogen rolle at spille i den brede samfundsdebat. Den opererer i sit eget lukkede rum – uafhængig af de politiske og samfundsmæssige diskussioner omkring den. Inden for et afgrænset felt kan litteraturen diskuteres med ligesindede og med sig selv, uden at forstyrre og uden at blive forstyrret af uvedkommendes indblanding." Til Lars vi jeg svare både ja og nej. Som Harbsmeier tror jeg bes...

Jeg læser Monte Lema

Jeg læser Pablos Monte Lema , naturligvis læser jeg Monte Lema , det er en af baggrundene bag "nytårsfortsættet" på denne blog, eller hvad man nu skal kalde det. Inspirationen. Den STORE litteratyr, rørt til benet, som jeg også snart er ved at være træt af, og som heldigvis snart slutter. Jeg læste bogen første gang mellem jul og nytår og blev slået helt omkuld. Måske først og fremmest pga. identificeringen med jeget, der jo havde læst og var fascineret af alle de samme forfattere som jeg, dvs. Houellebecq, Espedal, Knausgård. Dertil kommer de fantastiske afsnit om højskoleguruen Kenneth Sørensen. Dansk litteraturs nye helt. Jeg læser anmeldelser af Monte Lema og bider mærke i, at både Lilian og Mikkel Zangenberg fremhæver linjerne: »Jeg/ ved ikke, hvem der er den største taber./ Det er lige så afmægtigt ikke at være/ i stand til at elske som at være den,/ hvis kærlighed ikke er gengældt«. Og med god grund. De er ganske enkelt fremragende, nogle af de bedste linjer, jeg...