Gå videre til hovedindholdet

En drøm af et litterært tidsskrift

Da jeg var ude at løbe her til formiddag, slog det mig, at den bedste måde at lave et litteraturtidsskrift kunne se sådan her ud (eller sådan kunne min helt egne beskedne drøm af et litteraturtidskrift, udelukkende med "anmeldelser" se ud).

For det første skulle det være en kombination af et online site og en papirversion. På sitet skulle man kunne læse om stort set alt, hvad der udkommer af relevans, både fra større og mindre forlag. Anmeldelserne skulle være nøgterne, objektive og meget lidt vurderende. Ikke noget med stjerner osv., men mere beskrivende og forstående overfor bogen og dens projekt. Anmeldelserne skulle ikke være alt for lange. Dertil kommer, at der skulle være mulighed for at brugerne kunne blande sig i debatten på selve sitet, ligesom det sker på blogs osv. i dag.

Til gengæld skulle papirversionen af tidsskriftet indeholde længere og mere vurderende anmeldelser i retningen af det litterære essay, gerne på baggrund af 2-3 bøger, måske endda flere bøger, af samme aktuelle og naturligvis udvalgte forfatter (ikke alle forfattere vil være relevante her). Det vil give et meget bedre grundlag at bedømme værkerne ud fra, men også forhindre den her sensationslyst, der altid er en fare i enhver anmelders virke: At det enten skal være fremragende eller noget lort. Sådan er det på papiret, ikke i virkeligheden. Det er klart, at man som anmelder måske "skriver bedst" på en sådan enten / eller fornemmelse, men det går ofte ud over ens evne til mere objektivt at vurdere en bog.

Fx ser man ofte, hvordan en sådan praksis går ud over forfattere, der står for en kontinuerlig strøm af bøger (Grotrian, Laugesen, Rifbjerg). Læste man i stedet, hvad disse forfattere havde skrevet inden for de seneste fem år, havde man en langt bedre mulighed for at se, hvad det i virkeligheden handler om (tror jeg).

Samtidig anerkender jeg, at forfattere og deres bøger (og deres forlag, ikke mindst) har brug for at blive set, når de udkommer, også af og til brug for at få nogle ord med på vejen, men det skulle online sitet netop sørge for. Det skulle sikre synlighed, papirversionen sikre kvalitet og bedre kriterier for at bedømme en forfatters værk ordentligt.

Hvis et sådant litteraturtidskrift virkelig fandtes, er det klart, at der ville være mest prestige i at blive omtalt i papirversionen, og her at en begyndende kanonisering egentlig fandt sted, men forestiller man sig fx, at hvert nummer af tidskriftet (der udkommer 3-4 gange om året) indeholder en leder, hvori man bl.a. begrunder sine til- og fravalg, ville også denne proces blive synliggjort, og som alle andre former for kritik, naturligvis stå til debat. Men der vil i det mindste foreligge nogle argumenter for processen.

Tidsskriftet Standart (som jeg selv skriver anmeldelser til i ny og næ) er måske på vej i denne her skitserede retning? Man anmelder alt, men måske bruger alligevel man for meget krudt på for lidt. Dertil kommer, at man ikke helt har fundet en adækvat og tidssvarende løsning, der integrerer deres online site - og dermed et sådant sites fantastiske muligheder for litterær debat - med tidsskriftet i papirversionen.

Nuvel, det var bare en tanke, opstået på landevejen ned til Fulden.


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Ensom omgang. Om mandemørket og dårlig søvn

  For nogle år siden oplevede jeg en periode i mit liv, hvor jeg havde svært ved at falde i søvn. Nok havde jeg travlt, men jeg havde åbenbart svært ved at indrømme overfor mig selv, at mine søvnproblemer havde noget med mig at gøre; hverken mit arbejde eller mit liv som sådan. Det var mere som at være fanget i en ond cirkelslutning, hvor jeg tænkte, at søvnproblemerne skyldtes søvnproblemerne. Jeg blev ganske simpelt stresset af ikke at kunne falde i søvn. Jeg tænkte på, hvor skidt det måtte være for mit helbred. Hvor mange år det formentlig kostede af mit liv osv. Jeg kunne ikke pege på bestemte årsager, men jeg kunne konstatere, at der ofte gik flere dage, hvor jeg kun fik sovet et par timer eller mindre om natten. Jeg forsøgte mig med forskellige tiltag: Meditation, phernagan, sovepiller, små doser af cipramil m.m. Men problemet med især det første, som muligvis havde den bedste virkning, er jo, at du bevarer et fokus på det, der gerne skulle fungere af sig selv. Det er ikke me...

I Norge bor der andet end trolde

På sin blog spørger Lars (Bukdahl) undertegnede, om jeg er enig med Harbsmeiers diagnose af dansk litteratur, som jeg citerede fra i går, hvori det bl.a. hedder: "Litteraturen i Danmark har længe levet en beskyttet tilværelse i det litterære reservat. I en offentlighed, hvor meninger af snart sagt hver en slags efterlyses, så længe de er markante og korte nok, har skønlitteraturen det vanskeligt. Det, der måske kunne synes at være en styrkelse af litteraturen, med lanceringen af særlige bogtillæg i danske dagblade, er i virkeligheden et udtryk for det modsatte: Nemlig at litteraturen ikke har nogen rolle at spille i den brede samfundsdebat. Den opererer i sit eget lukkede rum – uafhængig af de politiske og samfundsmæssige diskussioner omkring den. Inden for et afgrænset felt kan litteraturen diskuteres med ligesindede og med sig selv, uden at forstyrre og uden at blive forstyrret af uvedkommendes indblanding." Til Lars vi jeg svare både ja og nej. Som Harbsmeier tror jeg bes...

Jeg læser Monte Lema

Jeg læser Pablos Monte Lema , naturligvis læser jeg Monte Lema , det er en af baggrundene bag "nytårsfortsættet" på denne blog, eller hvad man nu skal kalde det. Inspirationen. Den STORE litteratyr, rørt til benet, som jeg også snart er ved at være træt af, og som heldigvis snart slutter. Jeg læste bogen første gang mellem jul og nytår og blev slået helt omkuld. Måske først og fremmest pga. identificeringen med jeget, der jo havde læst og var fascineret af alle de samme forfattere som jeg, dvs. Houellebecq, Espedal, Knausgård. Dertil kommer de fantastiske afsnit om højskoleguruen Kenneth Sørensen. Dansk litteraturs nye helt. Jeg læser anmeldelser af Monte Lema og bider mærke i, at både Lilian og Mikkel Zangenberg fremhæver linjerne: »Jeg/ ved ikke, hvem der er den største taber./ Det er lige så afmægtigt ikke at være/ i stand til at elske som at være den,/ hvis kærlighed ikke er gengældt«. Og med god grund. De er ganske enkelt fremragende, nogle af de bedste linjer, jeg...