Gå videre til hovedindholdet

Christian Bjoljahn, Glen Christian, Janus Kodal

Jeg sidder her med tre gode digtsamlinger: Christian Bjoljahns Til dig, Glen Christians Ruben og Janus Kodals Sabotage udgivet på hhv på Afterhand x 2 og på Nansensgades Antikvariat & Forlag. Mest begejstret er jeg om muligt for Christian Bjoljahns Til dig, hvor følgende digt sad lige i mit skab:

Forlad dit hus forlad din mark brænd fødegården ned
kravl brak i blinde
du skal vide
du ikke ved det hele om det sted, du ender. At du ikke ender

Måske er det bare en bonderøv som mig (der både har fødegård og har været med til brænde marker af), der føler sig ramt her, måske er det (og det er mere sandsynligt) et godt digt, blandt mange. Digtene i Til dig kryber sammen nede på siden, som om de skammer sig, men de har bestemt intet at skamme sig over. Du-formen, som anvendes i mange af digtene, fungerer paralyserende og appellerende på samme tid. En stærk og overbevisende digtsamling.

Glen Christians Ruben blev jeg opmærksom på, fordi den blev anbefalet i Femina (tror jeg det var og spørg mig ikke, hvor jeg ved det fra). Mærkværdigt. Bl.a. fordi Christians digtsamling er ret vanskelig tilgængelig, fx meget mere vanskelig end Bjoljahns. Det viser naturligvis det tilfældige i den slags. Glen Christians digte udfolder sig som et kors. Lange lodrette digte og digte på tværs af siderne. De forsøger at eksperimentere med rytmen via det visuelle udtryk, og det fungerer godt.

Janus Kodals Sabotage er en meget mærkelig sag. Men hatten af for Kodal, som er kompromisløs i sin digtning. Denne gang saboterer han sætningen / verset, måske fordi enhver sætning, ethvert vers (?) er første skridt mod noget narrativt. Men bogen er ligeledes en sabotage af kausalitet og mening. Den starter med et paradoks - et jeg er "sluppet levende/ ind i Paradis". Men det er et paradis, der snarere minder om Dantes inferno. Sætningerne er, tror jeg, baseret på en slags cut-up teknik, men man fornemmer alligvel modvilligt en fortælling bag disse splittede sætningers anti-fortælling:

Mørket når til livet. Fulgt af for eksempel
fakta. Person eller faldstamme. Også for
andre forhindringer af samme størrelse.
Angsten for at nyde med ligegyldighed.

Jeg skal starte et sted. Sådan er alting
hørt før. Forsvarligt behandlet. Holdt inde.
Helheden har en procedure. En energi.
Så kemisk og flad som en indstilling.

Notater absorberet i blodstrømmen.
Jeg begynder at fortryde begyndelsen.
Et misforhold af skygger. Lyset krydses
i pupillen og får op og ned til at skifte plads.

Gennemsigtig eller ikke. Som om historien
fandt sted uden hurtighed. Underjordisk.
Billedet sluger jorden pr. efterkrav.
Uden negativ eller yderligere kontrakt.

Læg mærke til alle de upoetiske ord. Igen en sabotage mod poesien? En underlig blanding mellem et essay på vers (fx findes der af og til fodnoter), en afpoetiseret poesi og en form, som binder, holder tingene sammen, idet de eksploderer. Alle strofer er på fire vers, og alle digte på fire strofer, ligesom digtsamlingen består af fire suiter. Man kunne naturligvis få mindelser til Simon Grotrian, ikke mindst dennes bog Fire, men Kodal vil noget andet, fornemmer man. Snarere end at tage det religiøse på sig, vil digtene være en bombe i fortællingen om et Paradis, en ny begyndelse, ja en anti-begyndelse, hvorfor digtsamlingen også bruger Johannes-evangeliets berømte begyndelse, som præambel: "I begyndelsen var ordet...". Eller som den allersidste strofe siger det, så er man henvist til "alt der aldrig er sagt":

Ordet skyld. En funktion beskrevet i manualer.
Uden forudsigelse. Adskilt fra det simultane.
Sol og måne på samme himmel. Ord til andet
uden virkning. Henvist til alt der aldrig er sagt.

***

Alle tre digtsamlinger er en sejr for poesien. Vi savner naturligvis de mange gode digtsamlinger fra forlaget Borgen, men hvis de små forlag kan holde en standart, som den der udvises i disse tre digtsamlinger, behøver man ikke at være så bekymret.

Kommentarer

JohnDoeShelley sagde…
Hej Stefan.
Jeg har med interesse læst din blog. Du har stor substans i dine betragtninger.
Arbejder du måske også som literær konsulent? Måske kunne jeg trække på dine kompetencer i forbindelse med et større romanprojekt jeg er i gang med. Skriv trygt.
God vind og forår.

Hej fra John
Stefan K sagde…
Tak John,

Dit navn i sig selv har jeg jo svært ved at sige nej til ; - )

Tidligere har jeg jo hjulpet andre, fx en vis Bob, men nu er han på frihjul.

Men jo, jeg er altid med med, dog med det forbehold, at jeg for det meste har susende travlt. Måske et uddrag eller andet? Send gerne til en af mine mailadresser.

Bedste
Stefan
Karin Toft sagde…
Du har sgu da glemt et "n" i Glenn. siger hunn, pernnittenngrynn

Populære opslag fra denne blog

Ensom omgang. Om mandemørket og dårlig søvn

  For nogle år siden oplevede jeg en periode i mit liv, hvor jeg havde svært ved at falde i søvn. Nok havde jeg travlt, men jeg havde åbenbart svært ved at indrømme overfor mig selv, at mine søvnproblemer havde noget med mig at gøre; hverken mit arbejde eller mit liv som sådan. Det var mere som at være fanget i en ond cirkelslutning, hvor jeg tænkte, at søvnproblemerne skyldtes søvnproblemerne. Jeg blev ganske simpelt stresset af ikke at kunne falde i søvn. Jeg tænkte på, hvor skidt det måtte være for mit helbred. Hvor mange år det formentlig kostede af mit liv osv. Jeg kunne ikke pege på bestemte årsager, men jeg kunne konstatere, at der ofte gik flere dage, hvor jeg kun fik sovet et par timer eller mindre om natten. Jeg forsøgte mig med forskellige tiltag: Meditation, phernagan, sovepiller, små doser af cipramil m.m. Men problemet med især det første, som muligvis havde den bedste virkning, er jo, at du bevarer et fokus på det, der gerne skulle fungere af sig selv. Det er ikke me...

I Norge bor der andet end trolde

På sin blog spørger Lars (Bukdahl) undertegnede, om jeg er enig med Harbsmeiers diagnose af dansk litteratur, som jeg citerede fra i går, hvori det bl.a. hedder: "Litteraturen i Danmark har længe levet en beskyttet tilværelse i det litterære reservat. I en offentlighed, hvor meninger af snart sagt hver en slags efterlyses, så længe de er markante og korte nok, har skønlitteraturen det vanskeligt. Det, der måske kunne synes at være en styrkelse af litteraturen, med lanceringen af særlige bogtillæg i danske dagblade, er i virkeligheden et udtryk for det modsatte: Nemlig at litteraturen ikke har nogen rolle at spille i den brede samfundsdebat. Den opererer i sit eget lukkede rum – uafhængig af de politiske og samfundsmæssige diskussioner omkring den. Inden for et afgrænset felt kan litteraturen diskuteres med ligesindede og med sig selv, uden at forstyrre og uden at blive forstyrret af uvedkommendes indblanding." Til Lars vi jeg svare både ja og nej. Som Harbsmeier tror jeg bes...

Jeg læser Monte Lema

Jeg læser Pablos Monte Lema , naturligvis læser jeg Monte Lema , det er en af baggrundene bag "nytårsfortsættet" på denne blog, eller hvad man nu skal kalde det. Inspirationen. Den STORE litteratyr, rørt til benet, som jeg også snart er ved at være træt af, og som heldigvis snart slutter. Jeg læste bogen første gang mellem jul og nytår og blev slået helt omkuld. Måske først og fremmest pga. identificeringen med jeget, der jo havde læst og var fascineret af alle de samme forfattere som jeg, dvs. Houellebecq, Espedal, Knausgård. Dertil kommer de fantastiske afsnit om højskoleguruen Kenneth Sørensen. Dansk litteraturs nye helt. Jeg læser anmeldelser af Monte Lema og bider mærke i, at både Lilian og Mikkel Zangenberg fremhæver linjerne: »Jeg/ ved ikke, hvem der er den største taber./ Det er lige så afmægtigt ikke at være/ i stand til at elske som at være den,/ hvis kærlighed ikke er gengældt«. Og med god grund. De er ganske enkelt fremragende, nogle af de bedste linjer, jeg...