Gå videre til hovedindholdet

Litteratur & Politik

Forleden sad jeg og blev pinlig berørt over Clement Kjærsgaards interview med Paul Auster på DR2. Den gode Clement spurgte ikke til Austers litteratur, overhovedet ikke faktisk, men interviewede ham, som om han var politisk ekspert på amerikanske indenrigsforhold ( samtidig med at han smagte på sig selv som sædvanligt, hvilket man altid bliver pinlig berørt over.)

Nå, men i samme weekend var jeg til ph.d.-forsvar ved min gode ven og kollega, Stefan Iversen, der forsvarede sin fremragende afhandling om den uhyggelige fortælling i Johannes V. Jensens tidlige forfatterskab.

Ved festen om aftenen endte jeg i en diskussion med en anden kollega omkring emnet litteratur og politik. Denne mente, at der var alt for meget af den bløde mellemvare, at hvis litteraturen virkelig ville være politisk, så skulle den dæleme også mene noget.

Han kan have ret for så vidt, at megen af den såkaldte nye politiske litteratur og dem der beskæftiger sig med emner som dette, inkl. undertegnede, kan have en tendens til at politisere uden at mene noget, uden fx at vælge fløj osv. men påkalde sig positioner som Adornos eller (som allersidste nødløsning) Mallarmés. At politikken i virkeligheden er en form for poetologi.

Men jeg argumenterede for, at den måde at anskue emnet på ("at mene noget") var forældet og ude af trit med den måde, som form og indhold flettes sammen på i dag, hvor der ikke findes noget politisk budskab, som ikke også er æstetisk (hvorfor vi sjældent taler politik, men i stedet den form som politikken manifesterer sig i). Desuden er det ikke megen god kunst, der er kommet ud af at mene noget, altså fx at spænde sig for en politisk fløj, et parti eller lignende. Dertil kommer, at det i virkeligheden er en noget maskulin måde at opfatte forholdet på.

Jeg ved ikke, hvad jeg skal mene, men synes jo stadig, at Ursula Andkjær Olsens poesi er politisk. Og det kan godt være, at Peter Laugesen er venstreorienteret, men dybere end denne orientering ligger en orientering imod digtets politik, som er anarkistisk og uden retning (læs: non-sens). Det er den politik, der interesserer mig, og den er langt mere radikal end radikal venstre, eller hvad man ellers kan komme op med.

Kommentarer

Anonym sagde…
Hej Stefan

Jeg kommer til at tænke på Adornos glimrende essay, der tager sig kærligt af blandt andet Sartres og vist også Brechts skuespil: Engagement.

Måske du allerede kender det. Under alle omstændigheder er der i det masser af skarpe formuleringer, der (med mindre jeg i dén grad misforstår dig) støtter op om din tankegang.

Populære opslag fra denne blog

Ensom omgang. Om mandemørket og dårlig søvn

  For nogle år siden oplevede jeg en periode i mit liv, hvor jeg havde svært ved at falde i søvn. Nok havde jeg travlt, men jeg havde åbenbart svært ved at indrømme overfor mig selv, at mine søvnproblemer havde noget med mig at gøre; hverken mit arbejde eller mit liv som sådan. Det var mere som at være fanget i en ond cirkelslutning, hvor jeg tænkte, at søvnproblemerne skyldtes søvnproblemerne. Jeg blev ganske simpelt stresset af ikke at kunne falde i søvn. Jeg tænkte på, hvor skidt det måtte være for mit helbred. Hvor mange år det formentlig kostede af mit liv osv. Jeg kunne ikke pege på bestemte årsager, men jeg kunne konstatere, at der ofte gik flere dage, hvor jeg kun fik sovet et par timer eller mindre om natten. Jeg forsøgte mig med forskellige tiltag: Meditation, phernagan, sovepiller, små doser af cipramil m.m. Men problemet med især det første, som muligvis havde den bedste virkning, er jo, at du bevarer et fokus på det, der gerne skulle fungere af sig selv. Det er ikke me...

I Norge bor der andet end trolde

På sin blog spørger Lars (Bukdahl) undertegnede, om jeg er enig med Harbsmeiers diagnose af dansk litteratur, som jeg citerede fra i går, hvori det bl.a. hedder: "Litteraturen i Danmark har længe levet en beskyttet tilværelse i det litterære reservat. I en offentlighed, hvor meninger af snart sagt hver en slags efterlyses, så længe de er markante og korte nok, har skønlitteraturen det vanskeligt. Det, der måske kunne synes at være en styrkelse af litteraturen, med lanceringen af særlige bogtillæg i danske dagblade, er i virkeligheden et udtryk for det modsatte: Nemlig at litteraturen ikke har nogen rolle at spille i den brede samfundsdebat. Den opererer i sit eget lukkede rum – uafhængig af de politiske og samfundsmæssige diskussioner omkring den. Inden for et afgrænset felt kan litteraturen diskuteres med ligesindede og med sig selv, uden at forstyrre og uden at blive forstyrret af uvedkommendes indblanding." Til Lars vi jeg svare både ja og nej. Som Harbsmeier tror jeg bes...

Jeg læser Monte Lema

Jeg læser Pablos Monte Lema , naturligvis læser jeg Monte Lema , det er en af baggrundene bag "nytårsfortsættet" på denne blog, eller hvad man nu skal kalde det. Inspirationen. Den STORE litteratyr, rørt til benet, som jeg også snart er ved at være træt af, og som heldigvis snart slutter. Jeg læste bogen første gang mellem jul og nytår og blev slået helt omkuld. Måske først og fremmest pga. identificeringen med jeget, der jo havde læst og var fascineret af alle de samme forfattere som jeg, dvs. Houellebecq, Espedal, Knausgård. Dertil kommer de fantastiske afsnit om højskoleguruen Kenneth Sørensen. Dansk litteraturs nye helt. Jeg læser anmeldelser af Monte Lema og bider mærke i, at både Lilian og Mikkel Zangenberg fremhæver linjerne: »Jeg/ ved ikke, hvem der er den største taber./ Det er lige så afmægtigt ikke at være/ i stand til at elske som at være den,/ hvis kærlighed ikke er gengældt«. Og med god grund. De er ganske enkelt fremragende, nogle af de bedste linjer, jeg...