Udgående fartøj
(anmeldelse til Standart)
Der er sket noget i Ursula Andkjær
Olsens digtning siden samlingen Samlet.
Poesi 2000-2010, der udkom i 2011. Ikke at Andkjær Olsen har fået samling
på sig selv, snarere føles det som om, at hendes poesi er blevet mere distinkt
og politisk. Hun forbeholder sig retten til at sige hvad som helst: Nu er det hendes
fjerne indre, der taler hardcore. Allerede
i Det 3. årtusindes hjerte (2012)
fornemmede man en forandring. Bogen blev i sin matriarkalske kritik en knugende
læseoplevelse. Bogen var bygget op omkring
poler: del og helhed, ensomhed og fællesskab, autonomi og heteronomi, og det
hed et sted: ”Man skal skilles ad, før man kan mødes. Det er strukturen”. Tanken
var velsagtens, at man som subjekt, ligesom moren og barnet, skal skilles ad,
før man overhovedet kan mødes med det andet og de andre. Således er vi i en vis
forstand alle mødre og/eller børn.
Samtidig
var der i bogen også markante udfald i imod en opfattelse af mennesket som
autonomt. En sådan opfattelse, som jeg læser bogen, blev i store træk forbundet
negativt med det maskuline, fx da jeget pludselig forvandles til et pikhoved og
i en påtaget ”mandlig” jargon skælmsk siger ”min samfundskritik/ svulmer mere
end jeg gør, den er sgu da helt blålilla, for helvede,/ blålilla, blålilla,
blålilla, jeg kalder mig mand, kvinde, offer blærerøv, men/ jeg er jo bare et
pikhoved. Min samfundskritik er en hyldest til blålilla, mit/ produkt er
elastisk”. Som man kan se, er selv samfundskritikkens diskurs, den diskurs som
Andjær Olsens poesi på sin vis læner sig opad, under kritik i Andkjær Olsens
poesi. Men når samfundskritikken ikke kan unddrage sig litteraturens mere
altomfattende kritik, hvor skal man så gå hen med sine politiske holdninger?
Findes der et ståsted, hvor man kan sige eller mene noget som helst? Hvad er
det for en kritik, som Det 3. årtusindes
hjerte af (af)født?
Udgående fartøj er delvist det umulige ”svar” på dette, tror
jeg. Bogen består af en række digtforløb, der alle er afsluttet med længere,
nummererede digte (1-6) ved navn ”tecnoscientific”. Disse digte er mere
eksperimenterende og mindre andkjær olsenske, udformet i et nærmest babelsk
sprog, der i stil og opsætning kan give mindelser om Øyvind Rimbereids nordiske
nyklassiker Solaris korrigert (2004),
men som alligevel er noget andet. Hvad de to deler er nok snarere poetisk
ideologi, dvs. en utopi/drøm, måske et mareridt om et sprog hinsides
menneskene. Det posthumane, kunne man kalde det for nemheds skyld. Jeget taler
om sig selv som fjernhedsideolog. Her inkorporerer Udgående fartøj en samtidstendens i flere nyere digtsamlinger, fx
også set hos Theis Ørntoft, nemlig at afsøge grænserne for det menneskelige og
den menneskelige stemme i det, der er blevet kaldt den antropocæne tidsalder.
Alle ideologier arbejder velsagtens med en utopi, men hvad er poesiens utopi? Muligvis
at tilføre sprogets dets salt, igennem sproget at ændre vores relation til
verden.
Som altid
er Andkjær Olsens digtsamling opbygget via digteriske forløb, som i større
eller mindre grad skal læses sammen og i forlængelse af hinanden. På en måde er
alle hendes bøger poetiske afhandlinger. Forløbene bygges op og knopskyder i
sætninger, tanker og positioner, der udvikler sig tematisk og musikalsk, men
altid i en intim, forbunden sammenhæng med hinanden. Retorikken er til forskel
fra anden politisk tale alt mulig andet end logos, etos og patos. Åbningsdigtet
kan fx ses som en introduktion til de fleste af den poetiske afhandlings
temaer: ”jeg har brugt tid på at tyde/sprede dumpe fornemmelser/ fra mit fjerne
indre/ tyde dem i deres sammensathed/ sprede dem ud i tid// det var en fejl/
jeg skulle have brugt tiden på at fortætte dem yderligere/ indtil det punkt,
hvor de blev til sten// det der er hermetisk lukket/ det der er utilgængeligt/
det der er tabt// nu skal det fyres af”.
Kritikere
vil måske klandre Andkjær Olsens politiske digtning for at være poetiske spredehagl,
for hvorfor kan hun ikke bare skrive en almindelig afhandling, der kommunikerer
et politisk budskab? Men så nemt er det ikke, når ingen ståsteder tages for
givet, og sandheden om mennesket er ”det strømmende”. Når selv sproget ikke er
til at stole på, så må man starte dér. Hvis man derfor ønsker en ”nøgle” til
hendes budskab, er det kun at gå i gang med at udsætte sig selv for den strøm
og de stemmer, der opstår i de forskellige digteriske forløb, for herefter at
erfare at det sprog deler jeg, eller en hvilken som helst anden læser, faktisk
med det ”jeg”, der taler her i hendes digte, hvis man som læser ellers tør
forpligte sig på det litterære, ja det
litteræres singularitet. Det er i den forstand, at poesien bliver
politisk hos Andkjær Olsen. Som Jacques Derrida sagde engang i et berømt
interview, så står litteraturen kun til regnskab overfor sin egen uansvarlighed
– den har en beskyttet ret til at sige hvad som helst.
Sådan er
det også hos Andkjær Olsen. Projektet fortsætter ufortrødent som et politisk
missil længere og længere ind i det litterære. Udsigtsløst befriet. Der er
måske ikke megen skælmeri tilbage i Andkjær Olsens poesi, medmindre man da
tænker på forfatteren som en galgenfugl., men hun er stadig én af Danmarks
vigtigste nulevende digtere, niveauet er vedvarende højt, selvom håbet delvist
synes at forsvinde. Udgående fartøj
er en poetisk stærk, men også særdeles fortvivlende læseoplevelse. Som et bonmot-agtigt digt lyder i samlingen:
”al erfaring er patetisk/ al brug af sprog er i sig selv en bøn”, og ”bønnens
præcision” er det eneste vi som mennesker har at klamre os til.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar