”Och det är samma
kalla-mig-vad-du-vill-stil som präglar boken som skildrar Zlatans historie
[...] Så skulle jag vilja att den bok som jeg nu skriver också blir läst.”
(297)
Nuvel, det er præcis de tre bøger, som har optaget mig mest i
de forgangne uger, og jeg vil sige lidt om hver enkelt læseoplevelse, før jeg
forsøger at sige, hvorfor de, bøgerne og menneskene bag dem, på mærkværdig vis
måske har noget til fælles.
Af forskellige årsager begyndte jeg at genlæse bind 6 af Min kamp. Jeg havde bl.a. med Poul
Behrendt diskuteret, om titlen, Det tredje
riket, egentlig var et nazi-alternativ til titlen Min kamp, som jeg jo havde påstået i en kommentar i Information, eller om det var titlen på
et fremtidigt romanprojekt, som Knausgård blot nævner en passant i bind 6. Mesterdetektiven Poul havde naturligvis ret.
Men det var under alle omstændigheder en fin anledning til at få den læst igen.
Bind 6 er det mest monstrøse og mest heterogene bind af
romanserien Min kamp. På en måde
fuldendes Knausgårds Min kamp-poetik
heri. Hvis man ellers kan tale om poetik? Det er nok snarere en anti-poetik,
nemlig ”å gi faen” og nedskrive det, der i skrivende stund falder skribenten
ind. Ideen er at komme væk fra, ud af konstruktionerne, og det som Knausgård
kalder for fiktioner.
Men ved genlæsningen har det vist sig, at essayet "Navnet og tallet" ikke uden videre er et essay om primært Celans digt og Hitlers selvbiografi, men også og snarere en række spontane essays og tanekerækker, der handler om, ja om hvad?
Nu har jeg tidligere skrevet om, hvordan Knausgårds bøger på
mange måder står i modsætning til (Claus Beck-)Nielsens, herunder deres
opfattelse af virkeligheden. Men jeg tror, at de har det pressede til fælles.
De vil begge lave virkeligheden om, hvis de kunne. Men muligheden for et ”vi”
findes ikke hos Knausgård. Hos ham hænger der følgelig ikke utopiske
forestillinger om revolution, det kommende, begivenheden, den skønne dag etc.
og flagrer et sted i skriften. Her har man kun sig selv. Det er her det starter
og slutter. Men du og jeg, os alle hver især, har muligheden for at søge ud i
det åbne, som det hedder hos Hölderlin. Knausgård gør det på sin måde, vi andre
må finde vores. Det kan, i Knausgårds optik, kun være et dybt personligt
projekt.
Særligt bemærkelseværdigt er omkring 78 sider fra side 604 og frem, der handler om alt mulig andet end Hitler og Celan. En tankemæssig, både litteraturhistorisk og idehistorisk tour de force. Skal man på nogen måde forsøge at kondensere, hvad det mere præcist er, at Knausgård her indkredser, tror jeg at man ender med at tale en smule tåget. Med andre ord: Pointerne er ikke pointerede, og de er på flere måder mange, selvom man naturligvis fornemmer, at det primært handler om nogle af de hovedtemaer, som ligger bag skrivningen af Min kamp. Fx forholdet mellem verden og virkelighed, herunder ideen om virkelighedens forfald i en globaliseret tid.
Som den romantiker Knausgård også er, begræder han virkelighedens afmytologisering, dens tilsyneladende mangel på hemmeligheder, der efterlader en voldsom længsel i nogen af os. Men bag det hele brænder et menneske naturligvis også af frustrationer. Hvis der er en ting, som genlæsningen har gjort mig opmærksom på, så er det hvordan Knausgård føler sig som fanget i en form for virkelighedens skruestik. Han er en særdeles presset mand.
Men lad os antage at dette spontane essay inde midt i essayet om Hitler, ikke handler om noget specifikt. Jeg kan tage fejl. Muligvis er jeg ikke skarp nok, men lad os for en stund suspendere den mulighed. Hvad handler det så om? (Den måde at selvudspørge sig selv, som her, er i øvrigt også karakteristisk for Knausgård. I Celan-analysen lander han igen og igen på et nyt spørgsmål, der så skal besvares. Men lad det ligge. Hvad handler det spontane essay om?)
Som den romantiker Knausgård også er, begræder han virkelighedens afmytologisering, dens tilsyneladende mangel på hemmeligheder, der efterlader en voldsom længsel i nogen af os. Men bag det hele brænder et menneske naturligvis også af frustrationer. Hvis der er en ting, som genlæsningen har gjort mig opmærksom på, så er det hvordan Knausgård føler sig som fanget i en form for virkelighedens skruestik. Han er en særdeles presset mand.
Men lad os antage at dette spontane essay inde midt i essayet om Hitler, ikke handler om noget specifikt. Jeg kan tage fejl. Muligvis er jeg ikke skarp nok, men lad os for en stund suspendere den mulighed. Hvad handler det så om? (Den måde at selvudspørge sig selv, som her, er i øvrigt også karakteristisk for Knausgård. I Celan-analysen lander han igen og igen på et nyt spørgsmål, der så skal besvares. Men lad det ligge. Hvad handler det spontane essay om?)
Det handler om musikalitet og intuition. Ja, det handler om
poesi, kunne man sige. Knausgård har en del ”issues” med poesien, og det er
formentligt ikke tilfældigt, at det er en af de mest vanskelige digtere, nemlig
Celan, hvis digt han laver en analyse af. Men Knausgård er ikke lyriker, så
hvorfor bringe Hölderlin og Celan på banen? Mange vil sikkert argumentere for,
at dette har med titlen og relationen til Hitler at gøre, og det er ganske
sikkert også rigtigt, men kun delvist rigtigt, vil jeg påstå. Den anden del,
som er mindst ligeså vigtig for forståelsen af Knausgård, handler om den lyrik,
der befinder sig i Knausgårds prosa. Og når jeg her taler om lyrik, taler jeg
naturligvis også om musikalitet og intuition.
Ingen af disse begreber anvender Knausgård, men hvis man
husker tilbage på begyndelsen af bind 1, der starter med refleksioner over
hjertet, får man et mere knausgårdsk billede på det, som jeg taler om. Da Karl
Ove får blikket op for Tonje i forbindelse med deres fælles arbejde på studenterradioen
lyder det: ”For alt var forandret, det visste jeg. Hjertet mitt sa meg det. Og
hjertet tager aldri fejl. Aldri aldri feil tager hjertet” (bind 5, 485).
Hjertet er billedet på alt det, som Knausgårds prosa efterstræber: ”For hjertet
er livet enkelt: det slår så lenge det kan, så stopper det.” Sådan. Hverken
mere eller mindre. Prosa fra og som hjertet. Prosaens hjerteslag.
Det der binder Knausgårds spontane essays sammen, kan måske bedre
beskrives i musikalske termer, som crescendo og decrescendo. Tankerne er i
flere af disse simpelthen underlagt en musikalitet, prosaens hjerteslag, som er
vigtigere for Knausgård. Disse hjerteslag fører ud i det åbne, ikke tankerne i
sig selv. Lad mig påpege, at dette ikke betyder, at Knausgård er en dårlig
tænker – at han skriver bedre end han tænker osv., men det betyder, at der er
noget forførende over hans prosa. Vha. crescendo og decrescendo kan han få os
læsere til at føle pointerne, eller mere præcist at føle musikaliteten som
pointer. Det sted i bind 6, hvor dette finder sted på mest emfatisk vis, er
naturligvis dér hvor navnet på faderen, Kai Åge Knausgård nævnes (1003).
Herfra er der kun decrescendo tilbage, og man fornemmer, at romanen faktisk
allerede er slut og forfatteren på tilbagetog til familien.
Men der findes også andre steder, disse musikalske
omdrejningspunkter i romanen. Tager man igen udgangspunkt i bind 6 kunne det
være nedenstående sted omkring ansigtets fald, hvor Knausgård vender
tilbage til et af sine yndlingsemner Kain og Abel og knytter dette til Hitler:
”Døden er
porten til det landet, som vi kommer fra og som vi før eller siden vender
tilbake til. Det ligger utenfor språket, utenfor tanken, utenfor kulturen, og
lar sig ikke gripe, bare anes, for eksempel ved å vende oss mot det i oss selv
stumme og blinde. [...] Kulturen er skapt for å komme unna det perspektivet,
for å se bort fra den avgrunnen vi lever like ved, men denne samtidskulturen,
som bare har et par generasjoners perspektiv på livet og som forholder seg til
den nære historien, det som før het manns minne, har aldri den tiden hvor
ingenting forandrer seg, hvor alt er det samme, mytenes og ritens tid. At det
aspektet ved virkelighetsforståelsen er borte, betyr ikke at det er borte fra
virkeligheten. Hvad gjorde Hitler da han som ung holdt seg alene? Han så ingen,
ingen så ham. Selv ikke som voksen forbandt han seg selv til noe du; når han
ble sett, var det av en masse, av et alle, av et vi, og når han skrev, var det
på samme måte: i Min kamp finnes det et jeg, og det finnes et vi, og det finnes
et de, men det finnnes ikke noe du.
Og hans ansikt falt.
Løft opp. (657)
Man kunne også udpege stedet i bind 5, hvor skriften
endeligt løsner sig for Knausgård efter debutromanen og efter hundredvis af
sider og nye romanåbninger, og han meget sigende skriver en i øvrigt
fremragende kortprosatekst ved navn ”Ilden” (585) til tidsskriftet Vinduet.
Det er således en kendt sag, at Knausgård skriver til musik,
men det er en langt mindre kendt sag, at musikken i høj grad er mere end
underlægning til skriften. Musikken findes også i skriften, kunne man sige.
* * *
* * *
Vender vi nu tilbage til Larsson, og om lidt til Zlatan, så
er det karakteristisk for den første, at han stoler blindt på sine instinkter
og sin intuition. I forbindelse med skrivningen af to prosastykker, som Larsson
påbegynder 1988, og som senere optræder i to forskellige digtsamlinger – to
prosastykker som vel skal fungere som medforklarende til prosagennembrudet Natta de mina i Larssons poesi generelt,
så forklarer han:
”Efter att ha
skrivit dessa två texter blev det också lättare för mig att skriva med en
absolut rak högermarginal, jag började lära mig talvärdet på alla svenska ord.
Det är inte så att jeg på rak arm kan säga hur många bokstäver som det finns i
ett ord som ”internationalism”. Men rent intuitivt, i fingrarna, visste jag
detta. Som en konstnär, inte bara som tjackpundare [narkoman], ställer du dig
aldrig frågan om varför det är så viktigt. Varför är just 69 nedslag per rad så
viktigt? Du bara gör det. Jag menar, kan man överhuvedtaget tänka sig ett
ögonblick där Monet bestämmar sig för att just det här näckrosdammar ska vara
något som jag ska lägga ner två decennier på? Du litar till din instinkt,
ungefär som du litar på din far – om du nu har en bra far.” (303-304)
Hvis Larssons bog
handler om noget, så handler den om disse to ting, dels at være kunstner, dels
at være stofafhængig. Hans ”tjack” er mestendels amfetamin, hvis effekt
han skriver en del om, men et narkotikum som han dog primært advarer andre
kraftigt imod at benytte sig af.
Det er en besynderlig bog, og den er langtfra så romanagtig
som Knausgårds bøger. Men det er heller ikke en selvbiografi, selvom han
skriver, at han er inspireret af Miles Davis’ selvbiografi. Et sted står der:
”På något sätt
känner jag mig att den här boken inte kommer att likna så mycket annat du har
läst. Det är därför jag nu känner en sådan lust att skriva den. För jag vet att
den lust som jag kännar, den kommer du också att känna av. Och jag är beroende
av den lusten.
Jag tänker skriva om mig
själv, om mitt liv, om hur jag fungerar. Men om jag gör upp en plan för hur jag
ska lägga upp det hela, så dödar jeg allt.
Jag måsta skriva som andan
faller på. Överraska mig själv. Lära mig något om mig själv, och om andra,
under tiden som jag skriver.” (9-10)
Larsson henvender
sig ofte, som i denne passage, direkte til et du. Det er et medvidende du,
medvidende i forhold til, hvem Larsson er, og hvad han som kunstner har
bedrevet. Larsson stoler derfor ikke kun blindt på sit instinkt, men også på
sin læser. Læseren skal nok kunne følge med, uanset hvor overraskende
indholdet i øvrigt måtte være, også for forfatteren selv.
På sin vis bliver bogen derfor en slags udforskende prosa.
Også den er skrevet på gehør. Men Larssons musikalitet er en helt anden end
Knausgårds. Man kunne anvende et billede fra cykelsporten: Knausgårds timing er
større anlagt, musikaliteten strækker sig over større distancer, tankerne
bygger bro i sproget, de skræver og de skranter, af og til. Han ville kunne
vinde et stort etapeløb, fornemmer man. Larsson derimod er en sofistikeret
sprinter. Musikaliteten er meget mere fragmentarisk og skal findes dybere nede
i prosaen, nede i detaljerne, stavelserne, lydene, som nu i den fantastiske
titel Natta de mina, der helt bevidst
lyder fremmedartet, også på svensk. Eller titlen på denne her bog, När det
känss att det håller på ta slutt.
Larsson skriver, at han egentlig afskyr dobbelttydighed
(478), der minder ham om billige vitser, men i dette tilfælde var det noget
andet. Hvorfor? Fordi det føles rigtigt. Han udlægger selv titlen og skriver,
at det både kan hentyde til et skrantende kærlighedsforhold til en person og
til det, at ens liv hælder mod slutningen. Men det kan også hentyde til et
afsluttende kærlighedsforhold til amfetaminen. Der findes, gisner han, et link
mellem tabet af ens elskede og tabet af sit liv, og fortsætter skælmsk, den som
anvender tjack, har en hund begravet,
og den begravede hund er et såret hjerte.
Her ligger i øvrigt også en væsentlig forskel begravet
mellem Larsson og Knausgård. Larsson er, som skrevet, skælmsk. I forhold til
musikaliteten betyder det, at man aldrig helt ved hvilket toneleje, han
benytter sig af. Larssons jeg er således meget mere labilt end Knausgårds. Det
er som om, at modernismen er blevet absorberet af det talende jeg og har
indlejret sig i stilen, om end den ikke er modernistisk, men noget andet.
Stilen er, så at sige, manden, og det er manden, der er modernistisk.
Om end Zlatan ikke er modernistisk, så er han en mand med
sin helt egen stil og et produkt af det, som globaliseringen gør ved et trygt
velfærdssamfund som det svenske (og forhåbentlig også vores), og den stil har
David Lagercrantz været en mester til at indfange i selvbiografien. Det er
meget sjældent, at jeg læser biografier eller selvbiografier om ikke-litterære
personer, men pga. Lagercrantz, Larsson og Zlatan selv, var denne her et must. I en så gennemprofessionaliseret
verden som fodboldens er det fantastisk, at en spiller som Zlatan Ibrahimovic
overhovedet kan lade sig gøre. Tænk bare på, hvor kedeligt det danske landshold
er blevet. De er ikke til at holde ud af se på, og nu taber de også hele tiden.
Bogens første kapitel lægger hæsblæsende ud med Zlatans
farvel til duksedrengene fra Barcelona; duksedrengene der kører i kedelige, ens
klubbiler, hellere afleverer end skyder selv, og altid makker ret i forhold til
klubben og træneren. Sådan er Zlatan ikke. Han fylder for meget og er klar over
det. Men også Zlatan stoler på sit instinkt. Han har brug for at gøre fodbold
til mere end fodbold, at løfte det op på et højere og andet niveau. At vinde
handler ikke kun om de nøgne resultater, det handler også om at levere de mest
kunstfærdige ting på græsset.
Zlatan og Larsson minder mest om hinanden, de er personalities, der aldrig har ladet sig
indordne eller knægte af nogen former for socialitet. Knausgård er en anden
type, der bekæmper de sociale bånd, forsøger at udfri sig fra dem. Men for alle
tre handler det vel om at turde stå ved den, man er, og at tro på, at det er
rigtigt. Det kræver mod, det kræver nosser, og det skaber overskrifter. Og vi
læsere, ja vi får de gode bøger.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar